The Other Woman (2009)

Slutligen sevärd storstadsångest

3 russin

Neuroser i New York - igen. Ett till synes outslitligt filmtema som jag den senare tiden kanske riskerat överdosera på. I det här fallet vacklar berättelsen fram och tillbaka på ett sätt som länge får mig att tvivla på att den har en poäng värd namnet, trots att den är välspelad och har ett allvarligt anslag som inte enkelt kan avfärdas. Den vinner över mig till slut och efter visst motstånd anser jag det vara värt att spendera tiden med de här människorna som verkligen inte gör det bästa av sina goda grundvillkor, utan snarast anstränger sig för att fastna i bitterhet och misär.

Det mesta utspelas efter en tragisk händelse i ett äktenskap mellan två advokater, med interfolierande återblickar strategiskt utportionerade. Natalie Portman spelar den unga uppkomlingen Emilia som fastnar för den etablerade juristen Jack (Scott Cohen) och tar honom ut ur ett stagnerat äktenskap med den synbart inte särskilt sympatiska läkaren Carolyne (Lisa Kudrow). Det framgår från flashbacksplanet, medan det dominerande nuläget siktar in sig främst på efterdyningarna av en plötslig spädbarnsdöd och Emilias ansträngda relation med styvsonen som är lillgammal, möjligen överbeskyddad av sin mor (alltså Carolyne) och inte självklart socialt smidig i allt han företar sig. Alla missförstår varandra, när de inte medvetet söker efter ömma punkter att sticka nålen i hos omgivningen. Ingen är dock ett helt hopplöst fall, visar det sig. Det är åtminstone så jag uppfattar filmens finalmoral; genom tåredalen mot ett ljus i tunneln.

Bildspråket är sparsmakat men snyggt komponerat och musiken passande melankolisk efter omständigheterna. Helheten är inget storslaget epos som sätter en ny standard i storstadsångestskildringarnas värld, men det är framförallt pålitliga Portman som pressar fram de behövliga dimensionerna ur sin roll och bär den potentiellt förödande klichéspäckade premissen undan fördärvet. Hon är ju sällan närvarande i helt misslyckade filmer. Det ÄR svårt att se exakt var kemin uppstår mellan henne och Scott Cohens Jack, men filmen presenterar sina egna teorier om var dragningskraften härrör ifrån.

En annan detalj att undra över är - ännu en gång - svenska distributörers förkärlek för 'svenska' titlar som låter som en mer kommersiellt gångbar engelsk titel än originalets. I det här fallet har alltså ”Love and Other Impossible Pursuits” blivit ”The Other Woman”, som ju mer skapar associationer till otrohetsfokuserade såpor än den mer Woody Allenskt independent-orienterade - och även den aningen derivativa - originaltiteln. Nu är det i ärlighetens namn lite oklart vilket som är den mest använda internationella titeln, om man konsulterar IMDb i frågan. Men hur hade ”Kärlek och andra omöjliga uppdrag” klingat här? Bara som ett alternativ...

Filmen i stort är framförallt prioriterat stoff för Portmanofiler (om inte ordet ger för obehagliga konnotationer) än för den breda allmänheten. Även om det ofta har en bismak av TV-film med begränsad budget över sig. Men vänta er mer drama än komedi, oavsett vad marknadsföringen försöker få er att tro.

© Johan Lindahl
2011-05-01


Tack till Atlantic Film för recensionskopia
Källa: Atlantic Film
Lawyers in Love.

Källa: Atlantic Film
Lisa Kudrow - inte så vänlig som det verkar och vi blivit vana vid, i det här sammanhanget...

Originaltitel: Love and Other Impossible Pursuits
USA, 2009
Regi: Don Roos
Med: Natalie Portman, Lisa Kudrow, Scott Cohen, Charlie Tahan, Michael Cristofer, Lauren Ambrose, Anthony Rapp

Genre: Drama, Romantik
Hemmabio: 2011-04-20







     

Dela |