Vad är det för fel på titeln "Spökskrivaren"? Det betyder exakt samma sak och klingar fint även i sin svenska form. Var det bara för att "The Pianist" tvangs behålla engelska titeln - på grund av namnkonkurrens från Haneke - som någon fick för sig att man helt enkelt inte får översätta Polanskis filmtitlar?
Hur som helst... här är den. Polanskis senaste, släppt mitt under en av hans livskriser, denna föranledd av hot om utlämning till USA av solkiga, gamla och säkerligen välkända skäl. Manuset har han skrivit tillsammans med romanens författare Robert Harris, av vilken jag just nu läser "Imperium", som verkligen känns som tacksamt filmstoff. Polanski och Harris hade för övrigt tidigare planer på att göra film av författarens "Pompeii". Harris övriga böcker verkar alla ha blivit film eller TV, inklusive den något vankelmodiga WWII-thrillern "Enigma".
Den här berättelsen är en blanding av Tony Blairs fall från himlapällen och en slags politisk thriller som man inte bör exemplifiera med titlar, enär man då riskerar att försätta tittarens hjärna i ett associativt läge som kan dämpa effekten av filmens stora överraskning.
Den i filmen aldrig namngivne författaren, som vi bland annat därför här kommer kalla Ewan McGregor, är som politiskt ointresserad kanske helt rätt person att spökskriva den fornom älskade och numera föraktade brittiske premiärministerns memoarer. Jobbet har egentligen redan gjorts, av en herre som hastigt och lustigt dränkte sig eller hur det nu var, men resultatet är läsvänlighetsmässigt en katastrof och måste räddas. Förläggaren (James Belushi med rakat huvud!) gillar den tilltänkte ersättarens stil och ger honom jobbet.
Premiärministern själv, Pierce Brosnan i en skicklig och under förutsättningarna ganska nedtonad tolkning, har flytt till en ö i staterna (celebritetspopulära Martha's Vineyard) undan rabaldret och rentav hotande åtal på grund av beslut han tagit under Kriget mot Terrorn. Filmen ekar av senare års löpsedlar, med extraordinära utlämningar (eller en variant på temat), water-boarding och andra tidstypiska tokerier. När man ser om den här filmen långt bort i framtiden kommer nog en hel era att göra sig påmind.
I ett fantastiskt stilrent designat hus, med helväggsfönster vättandes mot regntunga stränder, möter spöket ministern, hans hustru (Olivia Williams), hans assistent-och-kanske-mer (Kim Cattrall) och hans team och blir väldigt snabbt mycket mer insyltad än han hade tänkte sig, på många plan.
Något känns hela tiden väldigt fel. På vilket sätt blir vem lurad, undrar man till de klassiskt thrillerska tonerna och minns både Polanskis 'Hitchcock-film' "Frantic" och Hitchcocks egna filmer. Den isolerade miljön och känslan av dubbelspel påminner också om "Shutter Island", men riktigt samma intensiva upplevelse är inte "The Ghost Writer". Den är däremot en väldigt skön thriller i en anda som inte direkt genomsyrar det mesta som produceras numera. Det känns gammalmodigt på ett trivsamt vis, och samtidigt oroande på ett Polanskigt vis.
Plotten tjocknar, spöket upptäcker gamla ledtrådar och följer upp dem på ett vis som inte stipuleras i kontraktet. Han kan helt enkelt inte låta bli att nysta. Känslan av fara växer sig starkare, men vem är egentligen den farlige? Vi rör oss genom ett dimmigt mörker där vi inte ser överraskningen förrän vi slår näsan i den. Och efter det väntar ännu en ögonbrynshöjande scen.
Jag instämmer inte helhjärtat i de hyllningskörer som utropar filmen till lika övertygande som intelligent, men en sak är jag säker på: den pratsamma och ganska ovåldsamma "The Ghost Writer" är inte tråkig en enda sekund. Det väger tyngre än mina små invändningar och fyran är ett faktum.
FOTNOT
Att 95-årige Eli 'den fule' Wallach har en liten roll är inte så anmärkningsvärt som man kanske kunde tro. Han jobbar fortfarande rätt flitigt och kommer även kunna ses i Stones kommande "Wall Street"-sequel.
Bakom varje framgångsrik man står enligt det gamla ordstävet en kvinna, och så är alltså fallet här. Lite "Manchurian Candidate" men på ett helt annat sätt, kan man kanske kalla det.
Vad jag undrar över är vad frugan hade för roll i den sista kontroversen, den där terrormisstänkta utlämnades för att CIA-tortyr. Hon nämner ju tidigt i filmen att maken följde alla hennes råd utom på sistone. Var hon emot utlämningen? Eller ljög hon helt enkelt för McGregor? Låter ju inte helt osannolikt...
Originaltitel: The Ghost Writer Storbritannien / Frankrike / Tyskland, 2010 Regi: Roman Polanski Med: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Olivia Williams, Kim Cattrall, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, m.fl.