Säkert är att "The Fourth Kind" är en skicklig filmad historia med Milla i en av sina bättre roller, samt att Alaska erbjuder vackra landskap och sköna trähus tillsammans med den isolering som passar handlingen så bra. Här såväl som i, exempelvis, "30 Days of Night".
Mindre säkert är... allt annat. Har patienterna i de dokumentära källorna verkligen upplevt traumatiska, förträngda, omöjliga händelser eller rör det sig om någon slags kollektiv suggestion? Och är källorna verkligen dokumentära, eller skapade för filmen på numera ganska beprövat manér? Och om svaret på de båda frågorna är 'ja', vad betyder det då? Och om svaret är 'nej', är då inte verklighetens Abigail Tyler (som sägs heta något annat i 'verkligheten') väldigt välspelad av sin i eftertexterna och på IMDB ej namngivna skådespelerska? Den härjade, lågt och tafatt talande gestalten i de återkommande intervjuinslagen och videoklippen är kusligt övertygande, hur det än ligger till med bluffaktorn.
Närkontakt med utomjordingar är, om man får tro exempelvis Spielbergs film, en ganska trevlig upplevelse, ett hoppingivande möte. Fast enligt andra källor, såväl cinematiska som till exempel thrillerförfattaren Whitley Striebers påstått självupplevda böcker, är detta naiv skönmålning. Utomjordingar är hemska och att bli bortrövad av dem en fruktansvärd upplevelse, den så kallade fjärde graden av närkontakt. Minnet från händelsen kan suddas bort, men lever kvar i det undermedvetna och kan nås, i alla fall fragmentariskt, genom hypnos.
Det är grundförutsättningarna för "The Fourth Kind" där psykologen, tillika nyblivna änkan, Abigail Tyler (som hon kallas här) lyssnar på, dokumenterar och försöker pussla ihop patienthistorier med märkliga och hotfulla gemensamma nämnare. De bor samtliga i Nome, Alaska, och rapporterar från soffan om exempelvis vita ugglor som inte är ugglor, något som för UFO-troende har en särskild innebörd. Men att dra fram resten av minnena under hypnos kan ha tragiska konsekvenser. Och Abigail själv är inte bara en utomstående betraktare. Inte nog med att hennes dotter har drabbats av blindhet efter tragedin som berövade henne hennes far, nog verkar det som om hennes efterforskningar ses med oblida ögon av obegripliga makter.
"Paranormal Activity" möter "X-files" världsbild och teorier från Zecharia Sitchin och Erich von Däniken, fast med ett stort inslag av iscensatta scener istället för ett totalt förlitande på 'verkligt material'. I viktiga roller ser vi för övrigt vi två stabila veteraner, Will Patton och Elias Koteas. Patton, ännu mer för övrigt, pratar vid ett tillfälle om svårigheten i att passera tillbaka över gränsen från fiktion till verklighet. Försöker han säga oss något...?
En effektiv och ganska tung UFO-thriller berättad med små medel men ganska hög ambition, är hur som helst resultatet. Det finns några snygga filmiska påhitt här men vi ser inga jätterymdskepp sväva V-likt över den lilla staden, en del i tillvägagångssättet där allt lämnas upp till tittaren att slutligen bedöma. Vilket Milla själv uppmanar oss till både i början och slutet av filmen, där hon presenterar sig just som en skådis som kommer föreställa en verklig person.
Oavsett vad man i slutändan gör för bedömning av de otäcka underligheter som presenteras, så är min bedömning om filmen att den är effektivt gjord och stundtals kryper in några millimeter under huden på en. Och så erbjuder den stoff för otaliga research-surfningar på teman som 'har verkligen FBI besökt Nome mer än 40 miljarder gånger...?'
För den som undrar, så verkar det glasklart att det 'dokumentära materialet' är allt annat än 'dokumentärt'. Vilket säkert inte överraskar många men jag lägger det i spoilern ändå...
Jag tänker inte avfärda materialet med den gamla slagdängan 'det är ju omöjligt, så det måste vara fake', utan hänvisar hellre till enkla små saker som att sådant här häftigt stoff omöjligt kunde ha hållits undan internet i så många år.
Det finns otaliga andra saker som mer eller mindre avslöjar sanningen om 'sanningen' men det är ändå intressant hur hårt de jobbar på att så tvivel, för att göra tittarens tvivel åtminstone lite osäkert.
Originaltitel: The Fourth Kind USA, 2009 Regi: Olatunde Osunsanmi Med: Milla Jovovich, Elias Koteas, Will Patton, m.fl.