Nej, jag vill inte vara den. Jag vill inte den som säger "det är fånigt, jag trooor bara inte på det", den som föreläsande upprepar den gamla klyschan att det är "otäckare när man inte får se så mycket", för det är inte nödvändigtvis sant. Fast åtminstone vad gäller "Jeepers Creepers" blir jag så illa tvungen.
Det är fånigt. Man får se för mycket.
Fast det börjar inte så. Det börjar som skräckfilmer gärna får göra - och då menar jag skräckfilmer, inte polerade slasherrullar med glimten i ögat. Här, när ett grälande syskonpar åker bil på vischan och utan förvarning och anledning blir trakasserade av någon i ett rostigt bilmonster, känner jag ekon av filmer som verkligen skrämt mig. "Liftaren", Cravens "Ögon i natten", Spielbergs "Duellen" ... råa filmer där någon vill andra illa utan synbara skäl. "Motorsågsmassakern" är en annan given referens. Man får den härligt otäcka känslan av att man inte kan räkna med ett lyckligt slut.
Syskonen ser strax därefter något otäckt och konstigt som får dem att motvilligt vända om och undersöka, inte i första hand för att de är idioter utan för att de är människor. Givetvis får de ångra sig.
Det är början. Fortsättningen, där saker ska förklaras och invecklas, är helt och hållet beroende på en enda idé som jag inte lyckas köpa, hur gärna jag än skulle vilja. Jag skulle gärna sälla mig till den entusiastiska skara som hyllar filmen, och som gör det av samma skäl som jag gillar början. För musiken är rätt, karaktärerna och dialogen tillräckligt bra för att skapa engagemang, huvudrollsinnehavarna är duktiga. Det är old school, det är rått och man vet inte vad som kommer att hända. Det är också närmast befriat från ironi, med undantag från ett par självdistanserade rader dialog av den sort som ofta används för att visa att filmskaparna är medvetna om att de befinner sig i klichéland. Om man känner att man måste visa att man är en intelligent, smart regissör som väljer att göra något primitivt och enkelt, så har man redan gått snett.
Det är väl första varningstecknet, och med undantag för en strax därpå följande mardrömsliknande upplevelse, går det mest nerför därefter. Nerför på ett dåligt sätt, alltså.
När Darry tittar ner i det korrugerade plåtröret, kanske hör en röst som ropar på hjälp och allting fortfarande är möjligt, är jag förbannat illa till mods. Det var länge sedan. Och det kommer väl dröja tills det dyker upp en ny film som klarar av att behålla den känslan ända fram till slutet.
Ett litet råd: låt aldrig någon i en skräckfilm säga att något är värre än vad man kan föreställa sig, för att sedan visa det. Det blir aldrig så otäckt som det man kan föreställa sig.
Alla de ovan nämnda filmerna har något gemensamt som de inte delar med "Jeepers". Hotet är mänskligt. Jag säger absolut inte att det måste vara fallet för att det ska fungera. Jag upprepar, jag säger absolut inte detta ... Men faktum är att J.C. bara fungerar för mig tills man får veta lite mer om vad som är på gång. Då blir det (suck) fånigt.
Ambitionen är att skapa en slags klassisk nymyt om en varelse som vaknar med 23 års intervall för att äta. Gissa vad han äter. Stephen Kings "Det" möter allsköns sagor och landsortslegender men här hade det nog fungerat bättre att försöka skapa något originellt. Klichéer är, som jag säkert sagt förr, inte så lätta att handskas med som vissa tror. Vi får veta allt om denna figur genom en synsk kvinna. Vi får se alldeles för mycket av styggelsen, som ser ut lite som en bevingad hyllning till Darkness i "Legend" men saknar hans verbala förmågor. Det hela berättas som om regissören har en så enorm tilltro till berättelsens och makeup-effekternas kraft att han kan presentera allt in i minsta detalj, och vi kommer ändå vara rädda. Tilltron är inte motiverad. Det duger inte. Det blir löjligt.
Att det sedan hänger kvar frågor i luften för den som orkar engagera sig nog i filmens gång för att reflektera över sådant, är kanske inte överraskande men ändå irriterande.
Det enda positiva man kan säga om slutet är väl då att det inte är lyckligt. Trishas misslyckade försök att köpslå med monstret a la Exorcisten; det hopplösa, orättvisa och ensamma i det hela. Alltid något ...
Originaltitel: Jeepers Creepers USA/Tyskland, 2001 Regi: Victor Salva Med: Justin Long, Gina Philips, Patricia Belcher, Jon Beshara, Jonathan Breck, Eileen Brennan