The Disney Treasures - The Adventures of Oswald the Lucky Rabbit (2009)

En pigg och brutal 80-åring

4 russin

Disney har, som en stillsamt exalterad Leonard Maltin berättar i introduktionen på DVD:n, världens bästa "track record" när det gäller att bevara sina filmer. I fallet kaninen Oswald (här ibland kallad Kalle Kanin) har bolaget dock inte haft möjlighet att briljera med arkivering eftersom de inte ägt rättigheterna. Mellan 1927 och 1928 producerade Walter och en halvt okänd legendar vid namn Ub Iwerks en samling filmer för Universal med en karaktär som raskt blev populär, men som Disney inte fick med sig när han drog vidare. Först 2006 köptes rättigheterna till Oswald hem igen och cirkeln slöts.

Den här dubbeldiskaren är därför resultatet av ett letande och skramlande världen över för att låta animationsentusiaster världen över stifta bekantskap med den varelse som de vässade tänderna på inför Musse Pigg och de andra. Den ges ut i samma stiliga stuk som samlingarna med Musse och Kalle, där den sistnämnde i skrivande stund är föremål för sin tredje kompilation.

Oswald ser onekligen ut som en föregångare till Musse Pigg. Samtidigt är han något helt eget i Disney-stallet, till synes helt befriad från präktighet och ansvarskänsla. Han lever i vad som kunde vara en ovanligt galen dröm, där själva verkligheten och dess invånare är töj- och anpassningsbara för att möjliggöra en massa sight gags. Någon raffinerad story ska man inte leta för noga efter i de korta eskapaderna (Oswald kanske vill in till en vaudevill-show, eller säljer helt enkelt korv på stranden) men knasigheterna står som spön i backen. Ibland är det nästan lite vågat.

Ett tåg kan fyllas av små kaniner som hälls ur vattentornet bredvid rälsen, och själva rälsen kan breddas och smalas för att tvinga tåget till festliga manövrar. Karaktärernas kroppsdelar är av- och påtagbara när ett gag kräver det. Folk simmar ofta i luften och bryter mot tyngdlagen i största allmänhet. En skugga kan lyftas upp från marken så att man kan gömma sig under den och en vattenfylld damm kan flyttas genom att man helt enkelt drar den till annan plats. I avsaknad av ljudeffekter (det är stumfilmer, detta, alltså) kan ord som "clang" och "boom" animeras över duken och ibland användas som redskap och vapen - i en tidig variant av metahumor. Nyskriven, lika ambitiös som munter musik av Robert Israel mildrar avsaknaden av ljud ytterligare.

Huvudpersonen själv är snar till ilska men lever ett händelserikt liv och har en förkärlek för att ta av sig öronen och använda dem som åror, tillhyggen eller annat. Hans mimik är livlig och hans kroppsspråk tydligt, även med stumfilmsmått mätt.

Hur roligt är det då att se, de filmhistoriska värdena åsido? Riktigt roligt, faktiskt, om du frågar mig! Det kan ta lite tid att komma in i filmernas tempo och humor, men det går absolut. För min egen del minns jag mitt första möte med Jauques Tati: i "Semestersabotören". Småleende, småleende - och så plötsligt asgarvar man.

Det finns ett drag av anarki mot realism och även god smak som kan komma som en smärre överraskning. I "Great Guns" blir krigets helvete skådeplats för en dos brutal slapstick som undertecknad skrattade eventuellt generande gott åt, särskilt när Oswald misshandlar en mycket liten motståndare och till och med slår huvudet av honom. Vår hjälte blir själv slutligen bokstavligen skjuten i småbitar. Hans flickvän blir för övrigt alldeles till sig när han efter värvningen stoltserar med sitt gevär och sin honnör. I "The Mechanical Cow" utbryter rena äventyret på några minuter, när Oswald och hans, just det, mekaniska (och väldigt morgontrötta) ko ska rädda en fager dam undan elaka bovar. Här framgår också hur tursam kaninen faktiskt är. Helt crazy!

Slagsmål och romantik är genomgående inslag. Oswalds kärleksintresse ser efter hand ut att bytas ut från en kaninbrud till en katt. Eller så är även hon en kanin, med korta spetsiga öron. Här är ju allt möjligt!

Oswald levde vidare i olika former efter att Disney och Iwerks gått över till annat, men den här samlingen torde representera den korta, vrickade storhetstiden och har potential att utgöra en festlig gammal ny bekantskap - särskilt för vänner av klassisk tecknad film förstås.


FOTNOT:
Nämnde Leonard Maltin är inte bara Disneyvetare av rang utan också redaktör för en tegelsten till filmguide som brukade komma ut varje år och för många cineaster utgjorde motsvarigheten till IMDB innan nätet fanns.
"Men, var inte han med i den där andra filmen också?"
"Mycket möjligt! Kolla i Maltin!"
Blädder, blädder...

© Anders Lindahl
2009-05-25


Tack till Disney för recensionsexemplar

DVD / Blu-ray

Utöver de (förstås) svartvita kortfilmerna finns en samling extramaterial på dubbeldiskaren.

En kortdokumentär förklarar hur Oswald tillkom och varför Walt inte hade rättigheterna till honom. Några av kortfilmerna har dessutom kommentarsspår med extra information från bland annat Leonard Maltin och animatören (dock ej till dessa filmer, förstås!) Mark Kausler.

Effektive animatören Ub Iwerks, Disney lojalaste eller smartaste medarbetare, står i centrum för en egen långfilmslång dokumentär på skiva 2. I "förbifarten" berättas historien om hur Disney Company startades. Folk som John Lasseter, Maltin (ständigt denne Maltin!) och Roy Disney får tillfälle att uttrycka sin respekt och regissör för hela dokumentären är Ubs son.

Här finns också ett urval av Ubs tidiga filmer för Disney, utöver de med kaninen Oswald - bland annat självaste "Steamboat Willie", den första ljudfilmen med Musse Pigg! Här träffar vi en tidig Musse som bland annat misshandlar en massa djur för att spela musik, i något av en föregångare till en av Monty Pythons mest kända sketcher.
© Disney
Oswald the Lucky Rabbit

Originaltitel: The Disney Treasures - The Adventures of Oswald the Lucky Rabbit
USA, 2009
Regi: Walt Disney

Genre: Animation, Komedi, Kortfilm
Hemmabio: 2009-05-27
Teman: Disney

Relaterade artiklar
Hazzans Hollywood: Walt Disney - del 4


Ingår i följande teman


Disney





     

Dela |