Hassel - förgörarna (2000)

Habil, hyfsad och schematisk polisdramatik

2 russin

Ryska mobben infiltrerar Svea Rike och 80-talsikonen Roland Hassel rycker ut med en ny kvinna (Lund) vid sin sida, en specialist på den organiserade ondska vi är noviser på att hantera här. Om henne vet vi inte mycket till att börja med. För att citera en herr Ledin, "Vad heter hon, vem är hon, vad kommer hon ifrån?". Den nya stjärnan från öster sveper in i de stolta stockholmssnutarnas lekstuga och visar den verkliga verklighetens ansikte, utanför slussarna och Sundbyberg...

För varje ny svensk thriller möter oss ett allt kallare fosterland, där svaren på varför brottsligheten florerar sällan söks i svår barndom utan helt enkelt - ja, kanske inte enkelt - i brist på medfödd mänsklighet. Sverige är i krig mot en bläckfisk utan vare sig hederskodex eller hänsyn. Thomas Hanzons skurkroll är svartare än en vinternatthimmel i Norrbotten och saknar alla, absolut alla, drag av sympati. Våldet går ut över förbipasserande och allt som står i vägen.

Filmen har nog ambitioner att vara mer än ännu en actionfilm på marknaden och är gjord i TV-mässig stil av en regissör vars namn mest känns igen från olika TV-produktioner. Hassel på bio ser ut som en aningen uppdaterad men framför allt uppumpad version av de drygt tio år gamla Hassel-avsnitten från Sveriges Televisions serieproduktion - som ju var sevärd i sitt format. Senare års Martin Beck-följetonger och Kurt Wallanders äventyr i filmform flimrar också förbi det inre ögat. En timme av habil, hyfsad (med flera avtändande adjektiv) och schematisk polisdramatik får en skjuts av den täta och rent brutala sista halvtimmen. Men ett antal (tappade?) trådar hänger kvar oknutna och det verkar osannolikt att det skulle bero på slarv. Snarare är det viljan att skapa suget efter en fortsättning hos publiken.

Positivt är i alla fall att Berenett överlevt åren i såpaträsket med mördarblicken i behåll och kan göra supersnuten trovärdig i en omgivning där det verkligen krävs. För övrigt är galleriet på stationen i stort sett intakt från förr, med skillnaden att chefen just pensionerat sig och Hassels partner övertagit dennes stol.

"Hassel - förgörarna" är tillfredsställande tidsfördriv medan den pågår, men lyckas aldrig tränga igenom ytan på något av alla de områden den forcerat försöker hinna med att hantera. Det är inte många djupare tankegångar som tar fart efteråt. Om fem år kommer jag förmodligen att minnas filmen främst för att Lisa Nilssons första singel på just fem år lanserades här, den ljuvliga balladen "Tror på dig".

© Johan Lindahl
2000-09-12



Originaltitel: Hassel - förgörarna
Sverige, 2000
Regi: Mikael Hylin
Med: Lars-Erik Berenett, Regina Lund, Thomas Hanzon, Björn Gedda, Catherine Hardenborg, Göran Forsmark, Allan Svensson, Ingrid Janbell

Genre: Action, Thriller







     

Dela |