Det tar inte många sekunder att identifiera ännu ett fall av "Jaha, det här skulle jag ha sett på bio". Bredbilden bjuder stora svepande scenerier och bygger snabbt upp en rent slukande atmosfär. Det är stramt och högtidligt i klassisk stil och samtidigt suggestivt och spänstigt. Miljöerna är minutiöst planerade (ser i alla fall ut att vara det) och symboliken haglar från himlen. Brutal kvinnomord hemsöker den redan mest hemsökta delen av storstaden London. ’Nattfjärilar’, de minst saknade, drabbas och fallen utreds av en mystiker som ser syner och lever lite utanpå den vanliga världen.
Elefantmannen John Merrick, ämne för en egen fantastisk film av David Lynch för över 20 år sedan, placeras in i handlingen som en tidsbild. Fördomar och förenklade slutsatser frodas. Den synske snuten har mycket att kämpa mot, inklusive sig själv. Bildspråket med dess kaskader av mörker kontra blixtrande uppenbarelser och hallucinogena inslag kan jämföras med "Seven", "The Cell" eller Coppolas version av "Dracula". Samtidigt är det en film som kunde kallas konservativ eller - missförstå mig rätt - mogen i sitt förhållande till effektsökandet. Trots en ansenlig mängd blod och kirurgiska utläggningar är det en konventionell men kraftfull film där själva mordgåtan rullas upp ganska okomplicerat och kronologiskt, på den historiska botten alla någon gång hört talas om.
Jack Uppskäraren har blivit legendarisk och mer mytomspunnen än de flesta sentida seriemördare, trots att hans offer ’bara’ var fem till antalet. Orsaken är säkert till stor del att ingen idag med säkerhet kan säga vem han var. "From Hell", byggd på en tecknad serie som jag aldrig kastat ögonen på, lägger fram en teori som jag är böjd att ge en chans. Den är melodramatiskt och dramaturgiskt väldigt prydlig, passar filmens ambitioner som en handske och är inte bokstavligt trovärdig vid första anblick, men bröderna Hughes Polanski- eller Oliver Stone-liknande sätt att närma sig gåtan slår an en sträng hos mig som fortfarande dallrar när filmen är slut och ett tag efteråt.
Bröderna Hughes har tidigare främst skildrat afroamerikaners situation i USA i socialrealistiska dramer som "Dead Presidents". Och lite av den upprorsattityden finns bevarad i klivet över Atlanten och bakåt i historien. De verkar vilja tala för de bortglömda och samtidigt leverera en elegant gotisk skräcksaga. Det finns också ett religiöst drag över det hela och jag undrar hur stor betydelse manusförfattaren Rafael Yglesias (bland annat "Utan fruktan") har för det. Filmen är för övrigt producerad av Don Murphy och Jane Hamsher som gjorde sig ett namn som nykläckta producenter i "Natural born Killers".
Johnny Depp faller ganska friktionsfritt in i rollen som detektiv med engelsk accent och tudelad karaktär. Maneren märks men slår aldrig över i löjeväckande drag. Han är en excentriker med Sherlock Holmes skarpsinne och kanske deckarförfattaren Edgar Allan Poes dödsdrift. Däremot gör Heather Graham sin gatflicka med ungefär sammatrovärdighetsgrad som Julia Roberts i "Pretty Woman". Hon är för glamourös, med en tunn fernissa av gatsmart folklighet. Det fäller inte filmen, men möjligen hennes egna ambitioner mot konstfilmens domäner om hon nu hade några sådana. Alla hennes kolleger i rollerna som de "olyckligt lottade" med viktoriansk terminologi, är mer övertygande. Ian Holm är den verkliga tillgången här, i konkurrens med flera av de bekanta brittiska experterna på stiff upper lip-skapande i sådana här sammanhang. Engelsmännen anses ju ha världens bästa skådespelare - i alla fall från kragen och uppåt, som någon uttryckt det. Varken han eller Depp var för övrigt förstahandsval för sina roller. Holm ersatte landsmannen Nigel Hawthorne som blev svårt sjuk och så småningom avled. Och bröderna Hughes hade tänkt sig Daniel Day-Lewis som detektiv.
På bio hade det räckt till en solklar odiskutabel fyra - antar jag. Nu hänger ett russin lite löst men räddas av gonggongen - och Ian Holm. Helheten är en estetisk, rejält rödfärgad men inte rått utstofferande skildring av mänskligt vansinne och maktlöshet. Och en thriller som liksom "The Others" håller en gammal god rysarfana högt över huvudet.
Recensionen avslutas nu med ett resonemang kring gåtans upplösning som, utan att direkt identifiera mördarens identitet, avslöjar en del av andemeningen i dåden och därmed spolierar spänningen till viss del för den som inte sett filmen. "En dag kommer människor att se tillbaka och säga att jag gav upphov till det tjugonde århundradet."
Citatet inleder filmen och tillskrivs Jack Uppskäraren själv 1888. 1900-talet blev ju också det hittills blodigaste i mänsklighetens historia.
Lite extra ballast av överflödigt bubbel som bonus... Jag minns en bok jag själv fick för ett 20-tal år sedan. Myter och mysterier av Tage la Cour, om jag minns rätt. Några av myterna var Kaspar Hauser, Mannen i järnmasken och så Jack Uppskäraren. Gemensamt för flera av obesvarade persongåtor som gäckat folk i sekler är kopplingar som görs till kungahus. Idén att dessa långsamt döende (?) bastioner döljer sina hemligheter med alla medel upphör aldrig att fascinera. Både republikaner och rojalister har förmodligen ett behov av blåblodig överhet och individer med ärvda ämbeten att fascineras av och sprida rykten om, sanna eller ej. I USA hade de nog varit tvungna att uppfinna ett kungahus om de inte haft Kennedy-klanen. "From Hell" har siktet inställt på just en sådan konspirationshistoria, makabrast möjliga scenario på temat Tjejerna som visste för mycket. Som sagt, jag är inte helt avvisande till den version av lösningen på gåtan som serveras. Den fullständiga sanningen lär väl vänta några sekel till, eller längre.
Originaltitel: From Hell USA / Tjeckien, 2001 Regi: Albert HughesAllen Hughes Med: Johnny Depp, Heather Graham, Ian Holm, Robbie Coltrane, IanRichardson, Jason Flemyng, Katrin Cartlidge, Terence Harvey, SusanLynch, Paul Rhys
Genre: Skräck, Thriller Svensk biopremiär: 2002-04-19