Tristan & Isolde (2006)

Legend med vitalitet

3 russin

En legend från brittiska öarna, där är ursprunget, or So I've Been Told... Den beskriver tiden efter romarrikets fall - ”The dark ages" enligt förtexterna. Inte mer preciserat exakt när, men som sagt: det rör sig om en legend. Bröderna Ridley & Tony med efternamnet Scott har tydligen burit på det projektet som en liten baby i flera år innan de kom till...scott. Men regin lämnade de över till Kevin Reynolds - namnen Costners gamle vapendragare (en del skulle kanske säga väpnare) i "Robin Hood - Prince of Thieves” och ”Waterworld”. 'Innan Romeo & Julia fanns... Tristan och Isolde'. Så har den här rullen sålts, i den mån den har marknadsförts alls.

Men striderna, till att börja med, känns mer spänstiga och vitala än i andra sena svärdfäktarepos, inklusive ”Troja”, "King Arthur” och Ridley Scotts egen ”Kingdom of Heaven". Mindre i skala och mindre påkostat antagligen, men mer nära, direkt och personligt. Det finns inga tendenser till distanserande digitalkreationsorgier eller effekter för effekternas egen skull.

Men det finns en annan historia som är kärnan - den omöjliga romansen mellan prinsessan Isolde från Irland och Tristan, möjlig tronföljare i ett England som är splittrat och bara motvilligt samlat sig under en kung. Tronen tillhör, tillfälligtvis i alla fall, Lord Marke, Tristans styvfar som en gång offrade sin egen hand för att rädda livet på grabben. Lojaliteten och plikten etableras tidigt och ställs mot drömmar och personlig tillfredsställelse. Det är inget enkelt dilemma som berättelsen målar upp.

Det gör ont att leva om man heter Tristan och i envig råkat vinna en brud åt sin styvfar, en brud som råkade vara hans egen livräddare i en tidigare kris när han flutit i land på irländska kustbandet på en flotte, förgiftad och ansedd som död av sina compadres, men inte riktigt utan anda... Konflikterna står alltså inte bara mellan hederliga män och svikare, utan också mellan idéer och känslor. Det begränsas inte till onda mot goda utan lurar mellan personer som respekterar och värderar varandra.

Visst, det är ett riktigt klassiskt melodrama, manus efter legenden av en Dean Georgaris. Han har inte försökt sopa banan med sina konkurrenter genom ett flashigt, postmodernt anakroniserande utan lagt grunden för ett ödesdrama med en genomgående air av sorg, hot i luften och försök att hitta tillfälliga refuger från intrigerna där varje misstag utnyttjas hänsynslöst av motståndaren. Vapenvilan mellan engelsmän (som sagt, splittrade i grunden) och irländarna är bräcklig som vårisen där filmen ”King Arthurs” mest minnesvärda scen utkämpas.

Mörkt är det ofta, som i mörkblått á la flera av Ridley Scotts egna tidiga filmer. Vi ser inga massarméer utan små stammar som kämpar om prestige och överlevnad i primitiva miljöer. Rufus Sewell är Lord Marke i en sådan roll där han lämpar sig bättre än i senaste Zorro-äventyret. Han utstrålar pondus, anständighet och beslutsamhet men också tvivel. James Franco (känd från ”Spiderman” 1&2) som Tristan ser bister och lidande ut större delen av tiden, men det är inte så underligt. Han verkar i alla fall statistiskt gå hem hos den kvinnliga delen av biopubliken så här långt. Brittiska Sophia Myles är ett nytt ansikte för mig och verkar född till sådana roller som prinsessan, en ny Kate Winslet kanske? För att inte fastna i ett historisk dramafack är hon i alla fall aktuell i en helt annan sorts film (antar jag utan att ha sett den): ”Art School Confidential”.

Jag funderar faktiskt på en fyra i betyg, men tvekar till slut. "Tristan & Isolde" är absolut en av de bättre äventyrshistorierna jag sett de senaste två-tre åren. Vad den saknar i storslagenhet jämfört med en del (redan nämnda) genrebröder tar den igen i personskildringar. Men vad tycker de på Irland om den här historieskrivningen? Här är det de som framstår mest som imperialister, men sådan kapacitet har ju en tendens att komma och gå i cykler här i världen...

© Johan Lindahl
2006-05-21

Copyright: Scanbox Entertainment

Originaltitel: Tristan + Isolde
Tyskland/Storbritannien/USA, 2006
Regi: Kevin Reynolds
Med: James Franco, Sophia Myles, Rufus Sewell, Mark Strong, Henry Cavill, David Patrick O'Hara

Genre: Äventyr, Historia, Krig, Romantik
Svensk biopremiär: 2006-06-02
Teman: Medeltiden


Ingår i följande teman


Medeltiden