En geishas memoarer (2005)

För perfekt för sitt eget bästa?

3 russin

Japan är inte längre vad det en gång var, åtminstone inte lika exotiskt och mystiskt som förr. De gamla rigida, men samtidigt för utomstående fascinerande, strukturerna i familj och samhälle håller på att lösas upp och globaliseringen innebär att västerlänningar på besök i landet, eller rentav inflyttade, smälter in lättare och inte upplever allting så... obegripligt, på gott och ont. Det påstods i varje fall i en artikel i Newsweek för någon månad sedan. Där beskrivs bland annat hur en amerikansk professor som bott och undervisat i Japan i ett par decennier, numera får förklara för sina japanska studenter vad som ligger bakom beteendemönster i japanska filmer från 1950-talet.

Men ”Lost in translation" och en australisk film jag såg för något halvår sedan, "Japanese Story”, visar ändå att det fortfarande finns möjligheter till missförstånd. Frågan är hur en japansk publik ser på "En geishas memoarer", en amerikansk produktion med flera kinesiska stjärnor i huvudrollerna. Det senare har tydligen redan upprört en del känslor i Asien. Om de mest upprörda är kineserna som tycker att deras ansikten utåt säljer sig till den traditionella arvfienden eller om det är japanerna som undrar varför de inte själva hade mer att konkurrera med, det är följdfrågan utan facit för närvarande.

Regissören Rob Marshall vann en Oscar för bästa film med ”Chicago" för några år sedan. Jag har fortfarande inte sett den, men det här skriker definitivt Oscar-ambitioner också. Den lyckades grabba åt sig några gubbar i kostymdepartementet och andra estetiska kategorier (foto, vilket kanske var det mest prestigefyllda av de tre, samt art direction). Men det stannade där och jag kan inte protestera. Styrkan är i det visuella, slagkraftiga scenbyggen och pur skönhet i flera avseenden. "A story like mine has never been told...”utlovar en röst på bruten engelska i början, men den lovar för mycket. En av mina systrar har läst Arthur Goldens roman och hävdar att den innehåller en hel del detaljer om geishalivet som försvunnit på vägen till färdig film.

Däremot blir inte dialogerna på just bruten engelska filmen igenom så belastande för filmen som jag fruktar inledningsvis. Jag kommer över det tidiga intrycket av omedveten parodi och sveps med in i denna så mystiska värld... i alla fall till en punkt. Problemet är fortfarande att filmen dras med en högtravande karaktär och brist på riktigt "liv". En tjusig maskeradbal som kämpar med att verka själfull och bara delvis lyckas. Ja, det är vackert men inte lika sensationellt som i de bästa asiatiska filmer jag sett de senaste åren - "House of flying daggers" och ”Hero" framförallt.

Berättelsen tar tid på sig att komma framåt och berör mig inte så grundligt som syftet måste ha varit. Det handlar om att inte ha ett eget liv och inte få det man verkligen vill och att styras av stränga normer som inte får brytas. Avundsjuka och konkurrens mellan aspiranterna till tronen i geishavärlden skildras ingående och vänskap är svår att behålla när man tävlar om att vara den mest populära och eftertraktade. Och mitt i allt kommer mördaren i "När lammen tystnar" på besök som amerikansk officer. Japan och USA ska återupprätta sin relationer, eller helst bygga nya efter andra världskrigets fasor. Men Ted Levine är nästintill oigenkännlig. Och filmen borde ha brutit med en del regler själv för att kännas mer öppen och inbjudande.

”En geishas memoarer" är annars en värdig historia med många talande och väl uttänkta bildlösningar, panoraman och panoreringar - men det är svårt att helt överbrygga den distans som kan bero på Marshalls minutiösa jakt på perfektion i varje utsnitt. Och jag faller inte heller pladask för huvudpersonen, vars oemotståndliga dragningskraft ska vara ett signum och då inte minst hennes magiska ögon... Zhang Ziyi var mer spännande (och attraktiv) i de ovanstående referensfilmerna, för att inte tala om ”Crouching tiger, hidden dragon". Det här är en film som är lätt att uppskatta och sjunka in i en stund, men svårare att bli oförbehållsamt uppslukad av. En speciell historia - men inte SÅ speciell.

© Johan Lindahl
2006-04-11



Originaltitel: Memoirs of a Geisha
USA, 2005
Regi: Rob Marshall
Med: Gong Li, Ziyi Zhang, Michelle Yeoh, Yôki Kudô, Ken Watanabe m fl

Genre: Drama, Romantik
Svensk biopremiär: 2005-12-25







     

Dela |