Lady Vengeance (2005)

Park Chan-wook hänger inte på Russin.nu

3 russin

- Äntligen, skulle Gert Fylking ha sagt - om han varit intresserad av Park Chan-wooks hämndtrilogi istället för att terra gamla akademistofiler. Många har väntat med stor spänning på uppföljaren till ”Hämnarens resa” och ”Oldboy”, och inte utan anledning. Föregångarna har hållit mycket hög klass och bidragit starkt till den starka ställning Sydkorea har i filmvärlden idag.

Därför är det tråkigt att behöva meddela att ”Sympathy for Lady Vengeance” inte är så himla fantastisk. Synd på så rara ärtor.

För här finns kapacitet till filmmagi. Filmens yttre bländar med massor av snygga bildlösningar, narrativa element och ett foto från världens ledande filmfotografer. Men inuti den fina tunnan skramlar det ganska tomt.

Och nu vet jag tyvärr att Chan-wook inte läser Russin.nu (vem kunde ana det?), och om han mot förmodan kan svenska och hittat hit så bryr han sig inte om vad vi skriver. För när jag skrev om ”Oldboy” så uppmanade jag honom att våga anamma begreppet ”kill your darlings”. ”Oldboy” hade en stark historia men höll på att digna under all snygg yta och alla smarta bildlösningar. Nu kommer ”Lady Vengeance” och består nästan enbart av darlings. Darlings som tar fokus från storyn och som numera knappt fyller något syfte utan enbart är utfyllnad. Det verkar som att han aldrig sållar bland alla infall han får - ofta är de ju geniala men alltför ofta kväver de huvudhistorien. Det finns faktiskt väldigt få riktiga "scener" i filmens första halva, som istället består av korta, snygga klipp på karaktärer som får sina tio sekunder i rampljuset och därefter förpassas ut i den dramatiska periferin.

Storyn är inte bara enklare i ”Lady Vengeance” än i föregångaren, utan även tråkigare, mindre kärnfull och framförallt svårare att gripas av. Titelkaraktären är Lee Geum-ja, en kvinna som slängs in i finkan som 19-åring. När filmen börjar har 13 år i fängelset förflutit och hon har precis släppt fri och är nu redo för hämnd. Det visar sig nämligen att orsaken till fängelsevistelsen är att hon tvingats ta på sig skulden för ett barnmord som egentligen utförts av Mr Baek (spelas av Choi Min-sik, stjärnan från ”Oldboy”). Till följd av detta blev hon också tvingad att ge upp vårdnaden av sin dotter som efter domen adopterades bort till nya föräldrar i Australien.

För att sätta sin diaboliska plan i verket tar hon hjälp av vänner från fängelsetiden. Filmens första akt går därmed också åt till att introducera massor med karaktärer, viktiga eller totalt oviktiga verkar inte spela någon roll, bara Chan-wook har en cool visuell idé om hur han ska presentera personen. Det blir rörigt och ofokuserat under lång tid och publiken hinner nästan tappa intresset för ramhistorien, som först tar fart i filmens tredje akt som också är den bästa.

Filmen spelar också mycket på teman om skuld och kristen tro, något som egentligen inte tillför filmen så mycket och trots att tanken är att fördjupa begreppet hämnd och tillföra en annan dimension så får jag bara känslan av ytlig distraktion. Karaktärerna pratar och pratar men det betyder liksom ingenting. Här finns inga intressanta frågeställningar, bara ointressanta konstateranden. Hämndtemat känns inte alls lika knivskarpt som i ”Oldboy” eller ”Hämnarens resa” och Lee Geum-jas motivation känns ofta inte riktigt trovärdig - hon var ju trots allt inblandad i barnmorden redan från början. Hennes karaktär förblir också tämligen statisk genom hela filmen, karaktärsutvecklingen verkar ha skett redan innan filmens handling börjar, om man nu ska förutsätta att hon är protagonist.

Om jag slutar negga för ett ögonblick och börjar fundera på betyg blir det ändå en trea men en ganska svag sådan. Man lämnar bion med massor av intryck och det är först efteråt som man blir varse att det kanske inte lämnade så mycket eftersmak. Här finns några suveräna sekvenser och tredje akten, då hämnden konkretiseras och realiseras, är riktigt bra; hade resten av filmen byggt upp finalen på ett bättre sätt hade slutet blivit ännu mer minnesvärt.

Jag skulle vilja se Park Chan-wook regissera något lite enklare, mer kärnfullt och med ett mindre persongalleri. Det skulle vara riktigt intressant att se. Och gör han inte det så är rådet från Russin.nu inför nästa långfilm: Börja döda dina jäkla darlings!

© Johan Hultgren
2005-11-15



Originaltitel: Sympathy for Lady Vengeance
Sydkorea, 2005
Regi: Chan-wook Park
Med: Lee Yeong-ae, Choi Min-sik, Kim Byeong-ok

Genre: Drama, Thriller
Svensk biopremiär: 2006-03-17
Teman: Stockholms filmfestival 2005

Relaterat: Hämnarens resa (2002) Old Boy - Hämnden (2003)


Ingår i följande teman


Stockholms filmfestival 2005





     

Dela |