House of the Dead (2003)
Tryck INTE på Start...
Dr. Uwe Boll. Tysk filmregissör som specialiserat sig på att köpa rättigheter till mer eller mindre populära tv-spel och sedan snabbt sno ihop filmer av desamma. På resumén finns redan fruktansvärda "Alone in the Dark" och filmer av Far Cry och Halo är på gång.
Det är frestande, och kanske inte helt åt skogen, att nämna denna tyske regissör i samma mening som den legendariske filmregissören Ed Wood. Gemensamt för de två är att ingen av dem förstått sig på hur man gör film och att deras filmer är rena katastrofer såväl ekonomiskt och konstnärligt som för åskådarens själsfrid. Trots detta har de fortsatt göra film och har dessutom fått någon att betala kalaset, vilket är imponerande. Internetuppslagsboken Wikipedia har en teori kring det senare, vilket är att ett kryphål i tysk skattelagstiftning gör det lönsamt för företag som behöver skatteavdrag att lägga pengar på film som går med förlust. Nu tycks detta kryphål ha täckts till och en viss förhoppning finns därför att Bolls karriär närmar sig slutet. Om inte det skulle hjälpa kan man även besöka sajten petitionsonline.com och skriva på petitionen "Stop Dr. Uwe Boll" vilket över 3000 personer redan har gjort.
Eftersom det här ändå är en slags filmrecension borde jag väl säga någonting om den aktuella filmen också. I "House of the Dead" är ett gäng 20-nåntingar smått desperata att ta sig till "århundradets ravefest" (vilken, troligtvis av budgetskäl, består av en handfull personer, två tält och en bar mitt ute i skogen). De missar partybåten och betalar dyrt för att få skjuts av en smuggelbåt framförd av kapten Kirk (sic!). När de kommer fram är festen både bildligt och bokstavligt rejält död eftersom partyfolket har slagits ihjäl och förvandlats till zombies.
Nu skulle det ha varit en bra idé för våra unga hjältar att lämna denna ö så snart som möjligt, men de väljer istället att genomsöka den vilket leder till att de en efter en tas av daga. Eftersom de inte hade några personligheter från början heller gör deras zombifiering dock inte så stor skillnad på deras karaktärsgestaltningar. De som fortfarande är i livet förses dock med vapen från Kirks smuggelgömma och precis som i "Alone in the Dark" tycks förmågan att använda överdimensionerade vapen och inneha kampsportskunskaper vara ett latent genetiskt drag hos alla människor eftersom de alla är väldigt duktiga på att slåss helt plötsligt.
Så fortgår i princip hela filmen. De överlevande skjuter zombies, någon offrar sig för gänget, de andra springer vidare och skjuter fler zombies och så vidare i alla oändlighet. Spännande, otäckt eller kul blir det aldrig förutom då man inte kan låta bli att skratta smått åt den totala idioti som genomsyrar hela filmen, både framför och bakom kameran.
Riktigt kul blir det ändå när snabba klipp från tv-spelet helt oförhappandes klipps in. Det verkar vara något ålderstiget shoot-'em-up-spel och inklippsbilderna är helt enkelt någon i spelet som skjuter pixliga zombies i huvudet. Hur filmskaparna tänkte här tror jag inte att någon normalt funtat person ens kan föreställa sig. Tv-spelsbilderna tycks vara tagna från någon demonivå eftersom det står "Press Start button" i ena hörnet av bilden. Man kan önska att finansiärerna bakom denna kalkon avstått från att trycka på Start för filmprojektet.
Det finns en upprörande och smått sorglig sak i "House of the Dead". Kapten Kirk spelas av Jürgen Prochnow iförd en ubåtkaptensmundering. Naturligtvis är detta en referens till Prochnows roll som kaptenen i Wolfgang Petersens lysande "Das Boot" från 1981. Det är nästan så att jag får en tår i ögat när Prochnow på detta sätt ironiserar över den enda bra roll han spelat i en lång karriär av skräpfilm och dessutom gör det i något så erbarmligt uselt som "House of the Dead". Ett "Skämmes, ta mig fan!" är på sin plats.
© Andreas Hallgren2005-09-18