Skeleton Key (2005)

Träskprodukt med oförtjänt engagerade aktörer

2 russin

Det finns många filmer man inte ska ta på allvar, även inom skräckgenren. "Skeleton Key" är en av dem. Tillgångar? Ja, Kate Hudson är ju söt och bär på något slags inneboende mystik som väntar på att exploateras till fullo. Den där drömska, sorgsna blicken kom till sin rätt i ”Almost Famous", men fortsättningsvis i karriären...
Här verkar det ett tag finnas skäl att hoppas på en spännande utveckling, men berättelsens egen mystik upplöses i ånga och till slut är storyn inte värd mycket mer än ett ruttet russin.

Det är en halvockult historia som Ehren Kruger kokat ihop och lämnat över till regissör Softley att servera på ett smakfullt (?) sätt. Eller, ”halvockult” var nog en underdrift. Det tar tid innan någonting händer och när det väl gör det så ser vi mest effekter utan sammanhållande krafter bakom. Det handlar om voodoo. Nej, förresten, det var något annat snarlikt som betyder att magin befriats från religionens mer ambitiösa anspråk. Det handlar också om hur nyfikenhet, oförvägenhet och ungdomlig entusiasm leder rakt in i getingboet. Så länge det handlar om någonting med något slags tanke bakom.

Däremot verkar Gena Rowlands roa sig privat i rollen som hemlighetsfull husfru. Och jag är också lite imponerad av hur John Hurt lyckas registrera sig så pass som han som han gör, stum och fjättrad i förlamningstillstånd nästan hela tiden. Men han är ju van vid att råka illa ut på film. Peter Sarsgaard kanske börjat specialisera sig på svårfångade typer med sömniga ögonlock, som i ”Flightplan" och lägger i automatväxeln från det att Softley vridit om startnyckeln. Iain Softley, ja. Var det inte han som regisserade "Duvans vingslag" för ett antal år sedan? Jo, det var det. Ett högstämt kärleksdrama som jag kommer ihåg främst för att den var så fruktansvärt snyggt filmad. Här visar han bara glimtar av samma visuella fantasi efter att miljön etablerats.

Men ”Skeleton Key” har om ingenting annat, så i alla fall en viss atmosfär. Den tar plats i ett New Orleans med omgivningar, före katastrofen i höstas och stämningen där brukar ge en del gratis skjuts åt dem som gör film i området. Tyvärr kanske det är därför som få av de filmer som spelats in där blivit särskilt helgjutna. Filmmakarna blir bekväma, tror att hälften är vunnit bara genom geografin och sedan skyfflas halvmesyrerna ut till allmänheten.

"Skeleton Key” förlitar sig på alltför många repriser av idéer från exempelvis "The Others" med letande på vinden, ensamma kvinnor i utsatta lägen och naturligtvis kommer repliken "Vi har väntat på dig..." till användning också. Det är uppenbart att det finns folk som finner sådana här rövarhistorier fascinerande och kanske till och med fräscha, men jag är inte en av dem. Till slut är jag bara allmänt likgiltig och finalen skulle jag ha slaktat fullständigt om jag inte redan hade slutat förvänta mig något annat än en grimas av skadeglädje från filmteamet på min bekostnad. Nej, det känns inte som om de har några höga tankar om publiken och filmen räddas från bottenbetyg enbart av ensemblens skickliga agerande under otacksamma omständigheter.

© Johan Lindahl
2006-02-24



Originaltitel: The Skeleton Key
USA, 2005
Regi: Iain Softley
Med: Kate Hudson, Gena Rowlands, John Hurt, Peter Saarsgard m fl

Genre: Drama, Mystery, Romantik, Skräck, Thriller







     

Dela |