The Island (2005)

Människan som produkt

1 russin

Hur var det nu de sjöng i "Team America": "I miss you more than Michael Bay missed the mark..." Då handlade det om "Pearl Harbor", men vi kan återanvända frasen för Bays senaste alster "The Island" också.

Året är någonstans runt 2050, jorden har blivit förgiftad och är till största delen obeboelig. Som tur är lever Lincoln Six Echo (Ewan McGregor) och Jordan Two Delta (Scarlett Johansson) i ett skyddat, ljust och väldigt futuristiskt komplex. Det är den näst bästa av världar där de får exakt vad de behöver och där deras hälsa hela tiden sätts i första rummet. Den bästa av världar är däremot ön som gett filmen dess titel. Ett lyckligt fåtal har möjlighet att vinna en flytt till detta öparadis där luften är frisk och där de komplexboende får den frihet de eftersträvar. Lincoln Six börjar dock alltmer fundera på om de sanningar som inpräntas i dem verkligen stämmer. Kanske finns det en annan verklighet som de inte får reda på något om.

Jag ska inte berätta för mycket om handlingen förutom att säga att han, naturligtvis, har helt rätt. Lincoln och Jordan flyr tillsammans från komplexet och en vild jakt på flyktingarna tar sin början. Eftersom det här är en film av Michael Bay följer så en lång rad, ibland rätt snygga och alltid väldigt extrema, actionsekvenser, inte minst så eftersom Lincoln och Jordans förföljare tenderar att använda löjligt mycket övervåld så fort de får chansen, trots att vett, sans och god smak borde fått dem att inse att andra metoder kanske varit smartare.

I början av filmen satt jag en bra stund och funderade på vilken film det var jag såg "egentligen", innan det slog mig att "The Island" egentligen är "Logan's Run" från 1976. Mycket är naturligtvis annorlunda, bland annat är "Logan's Run" en sevärd film till skillnad från "The Island", men handlingen känns tydligt kopierad därifrån. Men varför betala för unicitet i dagens läge när det finns så bra kopior?

Grundidén i "The Island" handlar om att människan ses som en produkt snarare än en individ, från uråldrigt slaveri till modernt kloneri och handel med mänskliga organ. Individens roll i vår produktifierade tidsålder är naturligtvis högintressant, men det är väl knappast någon som tror att Michael Bay skulle slå till med en intellektuell tankeövning i sin senaste popkornrulle. Vilket osökt för mig tillbaka till inledningens citat från "Team America"; i en film om individualietet har Bay, som också är producent till filmen, genomgående lagt in så övertydliga produktplaceringar att det i andra producenthänder tydligt hade varit en ironisk vinkling på filmens handling. Här finns dock ingen plats för ironi, för här ska reklamköparna få det de betalat dyrt för. Stora delar av "The Island" är rena reklamfilmer för skor, öl, vatten, bilar och mycket mer och detta på ett så flagrant sätt att man inte kan låta bli att skratta högt på helt fel ställen i filmen.

Om huvudpersonerna i "The Island" är "produkter" så förvandlar Michael Bay hela sin publik till liknande produkter, eller åtminstone ett marknadsunderlag, som han sedan snyggt kan paketera och sälja vidare till de företag som betalar hans nästa hus. Detta är naturligtvis inget nytt, allra minst för Bay vars filmskapande bygger på demografiska undersökningar och målgruppsidentifiering snarare än kreativa idéer, men så här klumpigt har jag inte sett produktplacering utföras sedan den där famösa bensinmacksskylten på den norrländska obygden för ett antal år sedan.

Jag vet inte om Michael Bay inser det ironiska i kontrasten mellan filmens tema och dess utförande. Ärligt talat tror jag att han helt enkelt skiter i det och skrattar hela vägen till banken. Låt honom inte skratta med dina biopengar i bakfickan. Genom att sluta uppmuntra honom kan vi, eventuellt, få Michael Bay att sluta göra film och världen skulle inte bli det minsta sämre för det.

© Andreas Hallgren
2005-08-24



Originaltitel: The Island
USA, 2005
Regi: Michael Bay
Med: Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Djimon Hounsou, Steve Buscemi, Sean Bean, Michael Clarke Duncan m fl

Genre: Action, Drama, Sci-fi, Thriller
Svensk biopremiär: 2005-08-26







     

Dela |