Traitor (2008)

Vem förråder vem och varför?

3 russin

Det är nyårsafton 2009, eller möjligen har vi redan gått över i 2010. Natten före, under de så kallade småtimmarna har jag landat i Sana'a och försökt sova några timmar på en av bänkarna i utrikeshallen tillhörande stadens internationella flygplats (som inte direkt ger intryck av att vara internationell) i väntan på ett anslutande inrikesplan till Taiz. Jag ska inleda ett projektarbete i Jemen med tämligen lösa tyglar under ett års tid. Efter nyårsmiddag med en grupp andra utländska arbetare i staden monteras en filmduk upp på taket till ett av husen vid det institut där jag just installerat mig. Någon har kommit över en kopia av thrillern ”Traitor” med ett påtagligt terror-tema och ett par inledande viktiga scener som tar plats i - Jemen. Natten i övrigt är inte helt tyst. Från diverse moskéer runtom i staden hörs nattliga böneutrop, predikningar eller vad det nu är. Så här dags har jag inte hunnit lära mig vad som är vad. Och min arabiska inskränker sig till tre eller fyra ord i förrådet (vilket nu är något fler, men långtifrån vad man skulle kunna kalla att behärska språket). En spännande start på ett, som det visar sig, lärorikt år. Men det är naturligtvis en annan historia.

Filmen är också spännande. Och relativt komplex. Först några detaljer om upphovsmännen. Regissören heter Jeffrey Nachmannoff och är för mig i övrigt ett nästan blankt blad, förutom att han faktiskt anges som medmanusförfattare till Roland Emmerichs klimatkatastrof-epos ”Day After Tomorrow”. Själv har han till ”Traitor” haft hjälp i skrivandet av Steve Martin. Ja, den Steve Martin. Tro inte att det här innebär många komiska inslag i handlingen, för det här är en av de terrortematiska filmer jag kan minnas som tagit sig själv och sina ambitioner på störst allvar. I stort sett går de nog i land med det också, även om det är lätt att bli kluven över de filosofiska aspekterna som varvas med en del väl invanda klichéer.

Det är en historia som innehåller många nagelbitarscener och en återkommande olustkänsla jämförbar med ”Belägringen” som skildrade ett tänkt scenario med storskaliga sprängattentat i New York, några år innan attackerna mot höghusen och Pentagon verkligen inträffade. Här finns dock ett mer ambitiöst försök att 'komma in' i en terrorcell och den tankevärld som styr den.
- Det vi gör är inte mer än rätt efter allt oskyldigt muslimskt blod som flutit genom åren, lyder en paradfras.

Unge Samir ser sin far sprängas i luften i Sudan 1978. Sedan möter vi honom i Jemen flera år senare, i färd med att själv sälja sprängdeg till misstänkta terrorister. Affären avbryts av inträngande säkerhetsstyrkor och Samir hamnar i ett av de mindre inbjudande fängelser landet ståtar med. Där besöks han av två FBI-agenter som vill erbjuda honom en 'deal' mot samarbete, eftersom de vet att han faktiskt är amerikansk medborgare. Han avslår offerten, men lyckas i stället innanför murarna vinna Omars förtroende, en man med kontakter i just en jihadistisk organisation. Efter en utbrytning ur fängelset börjar en resa mellan olika metropoler och kontinenter för Samir, i sällskap med trosfränder ute på ett 'heligt' uppdrag. Han, liksom de, är troende muslim, men var hans egentliga lojaliteter ligger är länge en av filmens väl förborgade hemligheter. Parallellt får vi dock följa FBI:s efterforskningar kring både honom och de planerade terrordåd de anar är på väg att inträffa i USA.

Spänning, som sagt. Komplikationer. Och många frågetecken om vem som står mot vem och under vems överinseende. Ungefär halvvägs in har grundförutsättningarna klarnat mer och frågorna kommer att handla lika mycket om varför människor väljer att handla som de gör, vilka medel som kan rättfärdigas för att uppnå målen och vad religionens roll egentligen är i sammanhanget. Don Cheadle gör Samir med enigmatisk behärskning och utstrålar ständiga inre spänningar, samtidigt som han blir en 'broder' för den engagerade jihadisten Omar (Saïd Taghmaoui, också utmärkt som vanligt). Guy Pearce opererar metodiskt på den andra sidan som FBI-agent med baptistiskt pastorspåbrå och arabiska språkstudier i bagaget. I det stora hela lyckas ”Traitor” med att framkalla både nervpärs och nyanserade beskrivningar av de inblandade individerna, men mot slutet är det framförallt spänningen som fungerar medan de övriga existentiella bryderierna planar ut och inte provocerar fram egna tankegångar på samma sätt.

© Johan Lindahl
2012-05-12


Sida vid sida, men inte öga mot öga. Vän eller fiende? ”Traitor" komplicerar det mesta som går att komplicera...


Övervakning pågår, men av vem eller vilka? Och varför?

Originaltitel: Traitor
USA, 2008
Regi: Jeffrey Nachmanoff
Med: Don Cheadle, Guy Pearce, Saïd Taghmaoui, Neal McDonough, Alyy Khan, Archie Panjabi, Raad Rawi, Mozhan Marnò, Jeff Daniels

Genre: Thriller
Teman: 11:e september och därefter


Ingår i följande teman


11:e september och därefter