2019: The New Barbarians (1982)

Krigare på framtidens bakgård

0 russin

Den australiensiska outbacken lämpar sig med sin ödslighet väl för postapokalyptiska scenerier och en ung Mel Gibson i svart läder visar sig vara en utmärkt femte apokalypsens ryttare. George Miller var ju knappast först med att skildra den ensamme krigaren i ödemarken, men få blev så ikoniska som Max Rockatansky från "Mad Max" (1979) och ännu mer "Mad Max 2" (1981).

I Max spår skulle det också komma en mängd efterföljare som fastnat för kombinationen av övervåld och udda modetrender i ödelagda landskap efter Katastrofen. En av anledningarna till undergenrens popularitet var att den inte krävde så mycket mer än en kamera, några motorfordon med pålimmade "framtidsdetaljer", kläder från Myrorna och en tripp till närmsta grustag. Kevin Costner slösade visserligen miljoner på att skapa en blöt värld i "Waterworld", men det är ju hans problem. Grundprincipen är den samma.

Många efterföljare som sagt, men en av de sämsta (inkluderat Costners magplask) måste ändå vara "2019: The New Barbarians", inspelad på en skräphög bakom italienska filmstaden Cinecittà. I denna film av Enzo Castellari har en grupp vitklädda överlevare under ledning av "The One" (George Eastman, eller Luigi Montefiori som han egentligen heter) bestämt sig för att slutföra det som Katastrofen påbörjade och utrota resten av mänskligheten. Vår skönlockige hjälte, Scorpion (Giancarlo Prete), sätter dock käppar i hjulen på deras dinky-toy-fordon. När Shadow dessutom får assistans av den ensamme vandraren (Fred Williamsson) trappas konflikten upp. Tanken är väl att det ska föreställa en strid mellan gott och ont för hela mänsklighetens överlevnad. I realiteten ser det mest ut som om de två gängen från "Grease" (dock utan fiffigt fingerknäppande) möts i ett grustag för en femkamp med "Farfars bilar" som huvudattraktion.

För att få lite variation i recenserandet "twittrade" jag medan jag såg filmen. Resten av denna recension överlåter jag därför till min kronologiska upplevelse av filmen, med vissa tillägg gjorda i efterhand. Det kan dock redan nu konstateras att "2019: The New Barbarians" är som gjord för ett överkryssat russin i betyg, det vill säga att den är så dålig att den faktiskt nästan blir bra.


Filmstart:
Dricker öl och ser på "2019: The New Barbarians"
(Russin.nu vill på intet sätt förespråka excessivt bruk av alkohol, men just i detta fall tror jag att måttlig konsumtion kan krävas för att skapa en bra filmupplevelse. Det finns sensibiliteter, som känslan för kvalitet, som kan behövas trubbas av om man ska ta sig igenom hela filmen. )


10 minuter in i filmen
En italiensk ripoff på Mad Max från 80-talet. It's really pants.

11 min
Lite Daft Punk-känsla. Från den där videon där de ser ut som astronauter.

12 min
Här kom nog hjälten. I pudelfriss.

14 min
Å nej, ett barn! Det här kan bli jobbigt!
(Barnet visar sig senare vara duktig på att bygga fordon och vapen åt huvudpersonen Scorpion, samt skjuta med slangbella. Den blonda och blåögda grabben spelas oerhört irriterande av Giovanni Frezza. Han har också synts i Lucio Fulci:s ” The House by the Cemetery”, men har efter barnstjärnekarriären turligt nog gett upp agerandet och, kan imdb rapportera, är nu trebarnspappa med karriär inom marknadsföring)

16 min
En av skurkarna ser ut som Asterix iklädd designade hockeyskydd.
(Ennio Girolami, som förutom den galliska frisyren även kan ståta med att vara bror till regissören. Andra filmer på hans cv är ”Cobra Mission” och ”Killer Crocodile”, både ett och två.)

21 min
Oops! Nu har dubbaren somnat. Inte en munrörelse i synk.
(Han vaknade aldrig, så det var bara att vänja sig vid att dialogen inte hade någon som helst korrelation med skådespelarnas munrörelser)

24 min
Alla kör omkring i små elektriska leksaksbilar på en grushög bakom Cinecittà. Utomordentligt fånigt.

37 min
De verkar ha dubbat även amerikanen Fred Williamsson till engelska. Eller så är det bara fråga om den sedvanliga italienska kassheten i ljudläggning.

53 min
Minns inte längre om det finns någon story i filmen. Om regissören tillåts glömma den behöver inte jag heller komma ihåg.

54 min
Asterix demonstrerar fysikens lagar.

58 min
Fred Williamsson är lite som Rambo med sin pilbåge, fast iklädd Tina Turners kläder från "Thunderdome"
(Förresten, om den gamla blaxploitation-stjärnan Fred Williamsson känns igen är det troligtvis från rollen som vampyr i Robert Rodriguez ”From Dusk Till Dawn”)

65 min
Oh. En mentor-elev-scen. The force is ridiculous in this one, Obi-wan.

73 min
Dags för slutfajt. Hjälten ikläder sig en behå av plexiglas.

77 min
Visst hade "the feral kid" i Mad Max en slangbella, precis som ungen här? Eller minns jag fel och det var en bumerang?
(Det var en bumerang av metall som Emil Minty slängde omkring sig med dödligt resultat i ”Mad Max 2”. Vem var det då som hade slangbellan?)

79 min
Det var nog inte elektriska bilar i alla fall. De exploderar hela tiden.

87 min
Där var filmen visst slut. Det verkar som om det går åt skogen för mänskligheten i alla fall. Helt värdelös, men ändå lite underhållande.


---
Fotnot: Filmen har även lanserats under titeln
"Warriors of the Wasteland"

© Andreas Hallgren
2009-03-21


Tack till Njutafilms för recensionskopia

DVD / Blu-ray

Extramaterial inbegriper filmografier, en trailer som visar sig innehålla i princip hela filmen, inklusive några av de riktigt fula effekterna, och en intervju med filmens regissör.

Barbar eller Barbarella? Fred Williamsson i "2019: The New Barbarians"


Framtiden är inte alltid väldesignad. Eller bra... (Bild från 2019:The New Barbarians)

Originaltitel: 2019, i nuovi barbari
USA / Italien, 1982
Regi: Enzo G. Castellari
Med: Giancarlo Prete, Fred Williamson, George Eastman, Anna Kanakis, Ennio Girolami m.fl.

Genre: Action, Sci-fi, Thriller
Teman: Laglös värld efter katastrof

Relaterat: Mad Max 2 (1981) Waterworld (1995)


Ingår i följande teman


Laglös värld efter katastrof