The Kingdom (2007)

Raffel i Riyadh

3 russin

Saudiarabien i sammandrag - i alla fall dess 1900-tal. Det serveras under förtexterna innan handlingen tar vid till tonerna av Dave Matthews Band. Jamie Foxx snackar kejsarsnitt med skolbarn i USA, samtidigt som ett attentat riktas mot amerikaner i den saudiska huvudstaden Riyadh. Festen för oljebolagsfamiljer på ett inhägnat område slutar i panik och tragik. Efter det följer en realpolitisk orientering genom USAs interna utredningsdjungel. Kontentan: ett FBI-team skickas över sjön för att kolla hur saudierna sköter brottsplatsundersökningen. Men det här en thriller med större anspråk än att bara reda ut exakt vilka som gjorde vad just den här gången.

Action? Ja, till slut blir det nästan overkill, men det är raffinerat iscensatt med flitigt bruk av handburna kameror, pyroteknik och vapen som inte behöver laddas om alltför ofta. Men fram till dess är det här mer av en suggestiv thriller, av den sort som problematiserar och ställer en del svåra frågor. Det gör den i viss mån även efter att adrenalinet skjutit genom ådrorna konstant under den sista halvtimmen.

Michael Mann producerar. Det ser ofta ut som om han regisserat själv också, men nu är det Peter "Welcome to the Jungle” Berg som styrt med det praktiska och gör det skickligt. Ibland undrar jag dock vilka av de signaler filmen sänder ut som är medvetna och vilka som omedvetet avslöjar attityden hos amerikanerna gentemot omvärlden. I det stora hela upplever jag ändå ”The Kingdom” som ett av de intelligentare uttrycken för USAs debattvilja i det här filmformatet den senaste åren. En kvartett FBI-agenter sänds alltså ut, i strid med UDs önskemål, för att på några dagar snoka rätt på de skyldiga till ett gruvligt angrepp på civila. Ingen av agenterna talar arabiska i nämnvärd grad utan guidas på okänd mark av en saudisk polisofficer som själv naturligt nog känner sig kluven inför uppdraget.

Jänkarna kliver in i hetluften utan de artighetsbetygelser seden kräver på plats. Har vi sett det förut eller? Att en kollega och vän till ett par av dem strök med i attentatet gör dem inte på bättre humör. Den kvinnliga agenten (Jennifer Garner) verkar dock lite mer benägen än grabbarna att snappa upp fina vinkar och inte reta upp folk i onödan. De övriga svär för mycket och irriteras över bristen på insyn, liksom över att mängden militärer mer är där för att hålla koll på utbölingarna än att utreda brottet. Ett par av de saudiska kollegerna får kratta manegen och medla. Peter Berg är kanske inget geni på att skaka fram nya idéer eller insikter, men han klarar att kondensera ett komplext scenario till en spännande film på ett rätt respektingivande sätt.

När det kämpas på liv och död i ett känt fundamentalistiskt fäste av stan får man inte känslan så mycket av patriotism eller heroism utan av djungelns lag, att döda eller dödas. Förvirringen förstärks av att terrorister infiltrerat saudiska snutkåren, eller åtminstone lånat en del uniformer utan lov. Misstänksamheten pyr både där och i USA, mellan FBI och State Department (alltså deras utrikesdepartement). Danny Huston gör ännu av sina specialare; en slug typ till försvarsminister, inte helt väsensskild från hans dolske diplomat i ”The Constant Gardener”.

Regi-Berg kan själv skymtas tidigt i en scen i FBIs samlingssal. Annars är det Jamie Foxx som ska bära filmen framåt, i rollen som fältagent Fleury. Och hans främsta bollplank är snarare den saudiske officeren Ghazi (Ashraf Barhoum) än de tre amerikanska medarbetarna som är förhållandevis statiska och inte utvecklas nämnvärt, inte före den dramatiska upplösningen i alla fall. Letar vi efter en likare, eller en relation som genomgår en fördjupning så är det just det ökande samförståndet mellan Fleury och Ghazi. Jeremy Piven har också en liten men effektiv soloshow i hal-byråkrat-klassen. Som UDs man i Riyadh vill han så snabbt och smidigt som möjligt bli av med de fyras gäng. De är 'bad for business'...

Slutsats: stark och pulserande thriller, men kanske inte kungligt genial hela vägen.

TRIVIA: Manusförfattaren Matthew Carnahan skrev även "Lejon och lamm” som regisserades av Robert Redford och även den kan kallas post-9/11-terapi á la Hollywood.

© Johan Lindahl
2008-04-16


DVD / Blu-ray

Kommentarsspår av Peter Berg, oanvända scener och en hel del bakom kulisserna-stoff. Berg förklarar tanken med filmens struktur:
- Som att spänna en båge och sedan släppa iväg pilen den sista tredjedelen av filmen.
Han och Carnahan förklarar sina inspirationskällor, framförallt verkliga händelser. Skådespelarna ger sina bidrag med varierande grad av seriositet. Kul detalj: Palestinske skådespelaren Barhoum står utanför grinden till Vita huset och frågar om presidenten bor och arbetar där.
- Inte mycket arbete, svarar någon utanför bild.
Mer Timeline: saudisk historia i grafisk form, med en del värdefull information för intresserade av av mellanösterns utveckling under 1900-talet. Bland annat om Osama bin Ladins erbjudande att ordna en armé och driva ut Irak från Kuwait 1990. Saudierna tackade nej och satsade på USA i stället. Kommentarsspåret har jag bara skummat igenom. Men Berg minns att han fick kyssa Jennifer Garner vid ett gästspel i serien ”Alias”.
- Det var inte vedervärdigt...
Sedan sägs även seriösa saker om "våldets cykliska natur” också. Inte helt bortkastad tid.


Originaltitel: The Kingdom
USA/Tyskland, 2007
Regi: Peter Berg
Med: Jamie Foxx, Chris Cooper, Jennifer Garner, Jason Bateman, Ashraf Barhom, Ali Suliman, Jeremy Piven m fl

Genre: Action, Thriller
Hemmabio: 2008-02-13