Eros (2004)

Vackert, vemodigt och lite vekt

3 russin

Ett gemensamt ämne, men sett genom tre olika linser och temperament. Tre hyfsat kända regissörer som också kan kallas visionärer, eller kunde. En av dem är ju inte ibland oss längre, eftersom Antonioni lämnade det jordiska något dygn efter Ingmar Bergman. Då hade han varit sjuk i flera år och frågan är hur han burit sig åt för att överhuvudtaget regissera, de gånger han åtminstone fått credit för att ha gjort det. Men vi kanske ska börja från början av den här lilla treenigheten...

Wong Kar-Wai öppnar dörren in till erotikens mysterier med ”The Hand", om spänningen mellan en skräddare och en kurtisan i 1960-talets Hong Kong. Hans uppgift är att passa dresserna perfekt kring hennes dyrbara kropp och deras första möte slutar i princip med sexuella trakasserier - från hennes sida.
- Hur ska du kunna vara skräddare om du aldrig rört en kvinna? undrar hon inkvisitoriskt och utövar handpåläggning på sitt speciella sätt.
Omöjlig kärlek är möjligen ett av Kar-Wais mest omhuldade ämnen. Jag ska inte ge sken av att alltid förstå vad han är ute efter, i alla fall inte i ”2046”, men han har ju ett bildsinne och en sensibilitet som inte kan avfärdas. Och här utkristalliserar sig ett tydligt vemod över alla ojämlikheter och osynliga murar som formar individer och deras relationer till andra. Samtidigt är han obotligt romantisk.

Steven Soderbergh klipper av den österländska tråden och flyttar in i noir-land, någotsånär i alla fall. En stressad affärsman har återkommande drömmar om en kvinna som visar sig i hans hem, vilket han delger sin psykolog.
- Det är inte en sexdröm, riktigt...
Men sessionen tar mest av allt en komisk vändning, för oss alltså. När konfidanten väl klarat av att inta soffläge, börjar psykologen att multitaska, och i slutändan väntar en twist. Det är ganska snitsigt, småroligt och med en viss erotisk touch i drömsekvenserna, men Soderbergh satsar inte på att väcka eldig passion i första hand. Om det var det vi hade väntat oss.

Om de två nämnda auteurerna valsar omkring på mittfältet och med antydningar närmar sig Eros målgård, susar mäster Michelangelo in i straffområdet utan att drabbas av den italienska sjukan med bakåtpassningar och spel på resultatet. Vackra landskap med berg, hav och grönska; vackra hus och bilar; vackra kvinnor... Som ofta med den här regissören undrar hur man mycket som har något slags verklighetskontakt och hur mycket som motsvarar hans egna drömbilder, men han bjuder på en del poetiskt bildspråk. Jag skulle väl kunna dra till med "patenterat poetiskt..." men i film kan man inte ha monopol på så mycket, rent konstnärligt.

- Du letar alltid efter renhet, men hamnar alltid i skiten.
Ett italienskt par har tappat glöden i förhållandet och grälar mest, mitt i överflödet av livets goda. De ger sig av till stranden och upptäcker ett paradis de aldrig hittat till, trots närheten. Men disharmonin skiljer dem åt och mannen får upp ögonen för en annan kvinna i grannskapet. Givetvis en frigjord skönhet - vad annars? Estetiskt finns det en del som är vilsamt för ögonen här, men vart leder denna lilla road movie egentligen? Dialogen doftar dubbning på snart sagt alla håll, tonfallet är genomgående onaturligt teatraliskt, men å andra sidan - när är det inte så i en italiensk film? Den här tredjedelen av konceptet har på sina håll dömts ut som ”genant", men riktigt så illa är det inte. Inte för att jag kan uppbåda ohyvlad entusiasm, men något finns det här.

Jag hade kanske hoppats att tre regissörer av den här kalibern skulle kunna grabba tag i temat med lite mer bravur, men när de i snitt har en halvtimme var på sig att berätta sina anekdoter är det här kanske det bästa de klarar av. Det är också möjligt att ”Eros” borde ses åtminstone två gånger på det att de dolda djupen skolen uppenbara sig. Tillsvidare - en ändå ganska stadig trea för tre auteurer i acceptabel dagsform.

© Johan Lindahl
2007-12-16



Originaltitel: Eros
Italien / USA / Hong Kong / Frankrike, 2004
Regi: Michelangelo Antonioni Steven Soderbergh Wong Kar-Wai
Med: Gong Li, Chang Chen, Robert Downey Jr, Alan Arkin, Christopher Buchholz, Regina Nemni, Luisa Ranieri, m fl

Genre: Drama, Romantik, Sex