Code 46 (2003)

Kort möte i framtiden

4 russin

Framtiden kan se ut på så många olika sätt. I Michael Winterbottoms "Code 46" ser det onekligen ut som om något rejält otäckt och korkat har hänt. Samhället har därefter återuppbyggts runt en smått diktatorisk övervakningsmekanism och en tydlig uppdelning i lydiga samhällsmedborgare och marginaliserade grupper utanför systemet. Detta är som synes föga nyskapande inom science fiction-genren men det spelar ingen roll eftersom det bara är en av grundpremisserna för detta romantiska drama.

Den andra premissen är titelns 46:e regel. Genom frekvent kloning, provrörsbefruktning och andra artificiella barnalstrande metoder har det kommit att råda en allmän förvirring om vem som är släkt med vem egentligen. Att incestuösa förhållanden med närliggande genetiska uppsättningar inte är att rekommendera är romarrikets fall och den brittiska aristokratin tydliga exempel på. I "Code 46" har man därför anammat ett kontrollsystem som förbjuder personer med mer än 25 procents genetisk likhet att skaffa barn. Naturligtvis är det just det som händer i "Code 46".

En sak till man måste veta är att de lydiga medborgarna måste inneha så kallade "papelles", ett slags visum/id-handling för att kunna röra sig fritt i världen. I en fabrik i Shanghai är det någon som har förfalskat sådana och William (Tim Robbins) skickas från Seattle för att undersöka saken. Till sin hjälp för att avslöja förfalskaren har han försetts med ett empativirus som ger honom nästan tankeläsande förmågor. Mycket riktigt upptäcker han att den skyldiga är en anställd vid namn Maria Gonzales (Samantha Morton) men blir i samma stund kär i henne och, fru och barn hemma i Seattle till trots, inleds ett romantiskt förhållande dem emellan. Myndigheterna har också ett och annat att säga om saken, som du kanske redan förstått.

Premisserna i Winterbottoms film är som sagt inte särskilt nyskapande, men det finns en skön stämning i filmen som trots det gör den riktigt sevärd. Det finns en rad detaljer som fördjupar filmens framtidsskildring utan att någon stor affär görs av det. Spanska verkar till exempel ha blivit ett officiellt andraspråk för såväl amerikaner som kineser, på samma sätt som kinesiskan är i "Blade Runner". Stämningsmässigt finns även andra paralleller till just "Blade Runner" även om jag också plockar upp influenser av Wim Wenders betydligt mindre lyckade euro-sci-fi/road movie "Till världens ände" från 1991. Tekniken och framtidsskildringen till trots är "Code 46" framför allt ett mycket mänskligt romantiskt drama där Tim Robbins gör en mycket lyckad gestaltning av den ambivalente William.

"Code 46" är en ny version av David Leans klassiker "Kort möte" från 1945. I denna film uppstår det korta och ohållbara kärleksmötet mellan Celia Johnson och Trevor Howard i ett typiskt engelskt 40-tal. Konvenansen och den brittiska styva överläppen har bytts mot ett övervakningssamhälle och mer grafisk styvhet, men i grunden är det samma film, åtminstone så vitt jag kan påminna mig då det var ett bra tag sedan jag såg Leans film. "Code 46" står dock väl på egna ben och jag kan gott rekommendera den, utan att på något sätt påskina att "Code 46" skulle vara ett mästerverk eller blivande klassiker. Fyra russin blir betyget.

© Andreas Hallgren
2005-11-27

Originaltitel: Code 46
Storbritannien, 2003
Regi: Michael Winterbottom
Med: Tim Robbins, Samantha Morton, Natalie Jackson Mendoza, Om Puri m.fl.

Genre: Drama, Romantik, Sci-fi, Sex

Relaterat: Kort möte (1945)







     

Dela |