Million Dollar Baby (2004)

Om boxning, val och moral

4 russin

Förutom att vara en av The Nominees i Bästa film-kategorin i årets Oscar-startfält så verkar "Million Dollar Baby" ha väckt en debatt om etik (på flera plan) och recensenter som yppar för mycket i sin iver att analysera en film och dess eventuella budskap grundligt. I varje fall i USA, där bland annat Michael Medved och Roger Ebert, två av de mest etablerade filmtyckarna, tagit sats från olika ringhörnor. Jag snubblade mer eller mindre över den diskussionen på internet, men har inte läst alla inläggen i detalj för att inte veta mer än jag ville veta innan jag själv sett filmen. När jag är klar med den här texten, ska jag ta itu med den instuderingen på allvar...

Den främsta utmaningen för mig just nu är att uttrycka min egen åsikt utan att själv korsa den gränsen, där alldeles för mycket avslöjas av händelseutvecklingen. Även om det kan vara svårt att tro med hänsyn till vad filmen ytligt sett handlar om, är det här inte alls långt ifrån Eastwoods senaste, också varmt hyllade ödesdrama "Mystic River". Han fick ingen amerikansk akademisk statyett för det, men den samlade spanska kritikerkåren hade inga större problem att utse den till 2003 års bästa utländska film, enligt en sammanställning i magasinet Fotogramas så här dags ifjol. (Det bladet brukar nå en bokhandel nära mig med något halvårs fördröjning, men är ganska läsvärt ändå). Konungens återkomst hade för övrigt inte en susning i den omröstningen och fråga mig inte varför jag tror att spanjorerna kommer att gilla "Million Dollar Baby” också. Det är något med det mörka, melankoliska tonläget här som borde rankas högt i sydeuropa - och kanske även i Sverige.

Det handlar om boxning - på ett sätt. Men inte alltför långt under ytan även om personlig moral och livsavgörande val. Tre personer står i självklart centrum. Den erfarne, men av livet härjade tränaren Frankie (Clintan själv), hans vapendragare Eddie (Morgan Freeman - tillika berättare) och så kvinnan Maggie (Swank) som tror på sin talang och vill bli tränad. Hon har i alla fall inte så mycket annat att tro på och envisas för att få sin chans. Hon avvisas först bryskt av Frankie, men för dramatikens skull ger han givetvis med sig till slut. Själv plågas han av förlusten av sin familj, främst dottern som han förgäves försöker kontakta. Och morgnarna i mässan lättar inte på det inre trycket. Fader Horvak föreslår rakt ut att Frankie kunde stanna hemma ibland och inte störa honom i ämbetet med sina sarkastiska frågor om treenigheten och trons övriga mysterier.
- You fuckin' pagan! flyger över hans läppar när tålamodet brister en dag. Och det är inte utan att man kan förstå honom. Frankie är ingen picknick för någon i sin omgivning.

Borde kvinnor boxas? Borde någon överhuvudtaget göra det? ”Million Dollar Baby" har punch - jag kan helt enkelt inte utesluta det substantivet - rent bokstavligt, och flera av de sekvenser där (främst) damer pucklar på varann är livfulla, medryckande urladdningar som kan få pulsen att skena. Kanske lockar det någon i publiken att skaffa en slagpåse och satsa på en ny karriär, men lika mycket i filmen borde avskräcka. Spräckta ögonbryn, brutna näsben som kamoufleras med McGyverska huskurer i ringhörnan och förlusten av sin värdighet vid en golvning - till exempel.
- Tough ain't enough, det är Frankies valspråk.

Och det kan lika gärna gälla honom själv. Tuff är han, men vad har det egentligen gett honom i livet? Bara hjärta och vilja ger inga titlar, menar han. Men han lyckas inte lotsa fram särskilt många av sina adepter till några sådana titlar själv (trots att boxningsvärlden har så många att det ser ut som ett skämt för en utomstående skeptisk betraktare). Han är begåvad och hängiven, men kanske också överbeskyddande och verkar aldrig nå ända fram.

Ska nu hans första försök med en kvinna i ringen förändra det? Chansen finns, även om tonläget hela tiden talar om för oss att det här inte kan bli en okomplicerad framgångssaga. Mötet med Maggies familj i södern ger mer än en fingervisning om att hon fått kämpa för att komma loss och bryta med lealösheten. År som servitris med andras matrester som middag men närande en hopplös dröm har gjort henne - tuff. Ser familjen ut som en karikatyr? Bra nära, men jag tvivlar inte på att verkliga förebilder finns. De förstår inte hennes drivkraft och följderna av den. Är det så att hon och tränaren bara har varandra och vad blir i så fall följderna av det? Ja, där får jag helt enkelt sluta spekulera mer i innebörden av det som sker i filmen och försöka göra en sammanfattning av intrycken.

Clint Eastwood är fortfarande en ganska gammalmodig regissör stilmässigt. Han spelar också själv en typ han gjort flera gånger förr; bister, barsk och sträv med gott hjärta men många bekymmer - och till slut ändå trovärdig. Han och Freeman har gått i clinch (ursäkta) tidigare och verkar känna varandra. Det ser i alla fall ut som de inte behövt gå i gemensam samtalsterapi för att ge sken av två gamla kämpar med många gemensamma erfarenheter - inte alla positivt laddade. Och Hilary Swank ser inte för ett ögonblick ut som en filmstjärna som leker 'white trash'. Det ringer aldrig falskt om hennes inkorporering av egenskaperna hos en maskros bland tistlar.

”Million Dollar Baby” blir nog bäst bevarad i minnet som en berättelse om tre personer (och några till i deras omkrets) och deras kamp med elementen i en given situation. De som framförallt ser det som en propagandatripp eller predikan om generella principer blir antagligen besvikna, provocerade eller tror sig få vatten på sin egen moralkvarn utan direkt anledning. Jag tycker inte att man kan dra några enkla slutsatser av filmens upplösning. Men visst finns det givna punkter att jämföra sina upplevelser av med andra efteråt. Det är ett annat sätt att säga; se inte den här filmen själv om du vill ha maximal utdelning. Det finns material för en helaftonsdiskussion, förslagsvis med förtäring till om ingen i sällskapet förlorat aptiten av filmens förekommande blodvite. Även om det knappast kan kallas våldsorgie är det inte omöjligt att ”Tjuren från Bronx" gör sig påmind. Fast nu i färg.

© Johan Lindahl
2005-02-21



Originaltitel: Million Dollar Baby
USA, 2004
Regi: Clint Eastwood
Med: Clint Eastwood, Hilary Swank, Morgan Freeman, Jay Baruchel, Brian F. O'Byrne, Margo Martindale

Genre: Drama
Svensk biopremiär: 2005-04-08
Teman: Oscar för bästa film Tjugohundratalets bästa filmer


Ingår i följande teman


Oscar för bästa film

Tjugohundratalets bästa filmer





     

Dela |