Mary Queen of Scots (2018)

Moget melodrama om misstrodd Maria

3 russin

Solen skiner sällan i de skotska högländerna. Så minns jag det i alla fall från en tågluff på de brittiska öarna för 30 år sedan. Och i den här filmen är det i allmänhet gråmulet eller regnigt. Men ståtligt och vackert. Med de där klassiska kullarna och öppna landskapen, prydda av ett eller annat slott. Det är till de vildvuxna bygderna som drottning Maria Stuart år 1561 återvänder från exilen i Frankrike. Eller drottning och drottning. Det är ingen titel hon självklart kan tilldela sig och få det att accepteras av omgivningen, ens om de är av hennes eget kött och blod. Dessutom, Skottland är visserligen något slags självständig stat men inte helt och fullt utan bör hålla sig väl med regeringen nere i London.

Där styr Elizabeth I, en av de regenter ur världshistorien som det förmodligen skrivits fler böcker om än det finns om Bermuda-triangeln. Eller… kanske inte. Men det är den ligan vi snackar om. Filmer och TV-serier har det också producerats några stycken om den här perioden. Min personliga favorit är väl fortfarande ”Elizabeth” (1998) som skildrade just drottning Elizabeths inte alls okomplicerade väg till makten. Har man sett den och sedan satt i sig en smula historia från Tudor-tiden är det inte så svårt att förstå varför drottningen som styrde i över 40 år under den så kallade ’Gyllene eran’ blev allt mer vaksam och inriktad på att försvara sitt revir, men däremot besluten att inte kasta sig i famnen på en man hur som helst - och framför allt inte gifta sig, om hon ville fortsätta behålla kontrollen.

Den bilden kan vara bra att ha med sig när vi ser Margot Robbies porträtt av en svårmodig, smart men inte direkt överlycklig kvinna som också drabbas av en svår sjukdom med kvardröjande konsekvenser för hennes allmänna inställning till sig själv och livet. Men nu handlar den här filmen inte i första hand om henne, utan allra mest om hennes släkting Maria Stuarts kamp för kontroll över sitt territorium, vilket bestrids av många omkring henne. Framför allt är det här en studie i hur en kvinna har en lagstadgad rätt till en viss position, men är omgiven av män som gör sitt bästa för att inte ge henne mer manöverutrymme än absolut nödvändigt. För ”Mary Queen of Scots” fokuserar snarare på det sistnämnda dilemmat än på den legendariska rivaliteten mellan henne och kusinen ner i söder. För den som man kan sin engelska historia är slutet - som mer än antyds redan i prologen - känt. Vägen dit som beskrivs är kanske inte hundraprocentigt historiskt dokumenterad i alla delar, men det skapar ändå ett skapligt melodrama.

Katolska Maria ifrågasätts både för sin religion och för sin kvinnlighet. Det sistnämnda kan hon inte påverka så mycket, men det första är ett val i den situation som uppstått sedan kung Henrik VIII brutit med den katolska kyrkan under samma århundrade, efter en process där han först skilde sig från sin katolska hustru för att gifta sig med den protestantiska Anne Boleyn, vilken han i sin tur avpolletterade definitivt några år senare, som den andra i raden av hans sammanlagt sex hustrur. Det faktum att Anne, moder till just blivande drottning Elizabeth, skickades i döden av sin make är något som nämns i förbifarten här. Viss vetskap om bakgrunden och ett tidigare intresse för den här dramatiska perioden är en fördel om man ska förstå vidden och känna tyngden av det som händer. För filmen förlorar ibland sin förmåga att fokusera på det mest väsentliga. Det är mer av en poetisk betraktelse med allehanda palatsintriger instuvade, än en fullständigt fungerande story. Man kontrasterar nästan övertydligt hur Elizabeth styrs av rationella överväganden och realpolitik, medan Maria Stuart är den passionerade och livsglada monarken, hon som söker riktig kärlek men har otur i sitt val av män och drabbas av förräderier och bedrägerier i snart sagt varje kurva på vägen.

Saoirse Ronan, hon med förnamnet som jag inte vet om någon kan uttala korrekt, gör väl ungefär precis vad man kan göra av den här rollen. Hon är bra. Och det är de flesta överhuvudtaget. Regissör och manusförfattare har dock valt att melodramatisera och konstruera händelseförloppet på ett sätt som skvallrar om ett större intresse för det teatraliska än för något som känns riktigt sanningsenligt. Det sistnämnda behöver inte vara ett krav och den här angreppsmetoden har bevisligen fungerat många gånger förr i populärkulturen. Men det känns ändå mer besläktat med uppföljaren till ”Elizabeth” som jag nämnde tidigare, ”Elizabeth - The Golden Age”, som imponerade med sina visuella extravaganser men hade en mer lättglömd handling än föregångaren. Det här lyckas vara gripande och upprörande i sina stunder, men väcker inte riktigt det totala engagemang som det skulle ha kunnat göra. Råkar du vara lite insnöad på brittisk historia är det självklart ändå intressant. Vill du se stramt brittiskt karaktärsskådespeleri och en del mer livligt utspel från framförallt Saoirse Ronan är det också ett säljargument. Rollbesättningen är överhuvudtaget aningen mer diversifierad och inte så helvit som de här traditionella brittiska historiedramerna plägat se ut.

Kanske är bristen på öppna konfrontationer; att oftare ställa Ronan och Robbie mer direkt mot varandra som saknas. Det skulle å andra sidan ha inneburit ännu mer historierevisionism, något som en eller annan redan har upprörts av eftersom de två drottningarna i verkligheten aldrig lär ha träffats rent fysiskt. Här sker det en gång, vilket ändå är en välgärning för filmen ur dramaturgisk synpunkt. Det hör helt enkelt hemma i den här berättelsen, så som den är berättad. Så min egen slutsats är nog trots allt inte en önskan om starkare historisk autenticitet utan kanske snarare att de kunde tagit sig ännu mer konstnärliga friheter för att tillföra något tydligare till den kanon av epos om perioden och de här personligheterna som redan existerar.

© Johan Lindahl
2019-10-23


DVD / Blu-ray

- Det är ensamt på toppen, konstaterar Margot Robbie. På Bluray-upplagan finns några kortare segment med intervjuer kring filmen och dess bärande idéer. Konfrontationen mellan de två drottningarna beskriver regissören som en motsvarighet till Al Pacino träffar Robert De Niro i filmen ”Heat”. Här i en renässansversion, sammanfattar hon. Båda drottningarna framstår för övrigt som moderna kvinnor, enligt filmmakarna.
© 2018 Focus Features LLC. All Rights Reserved.
På spaning mot mer makt och inflytande över historien. Men Mary Stuart möter mycket motstånd.

© 2018 Focus Features LLC. All Rights Reserved.
Släkten är värst? Drottning Elisabet I av England har egna intressen att bevaka. Inte säkert att de sammanfaller med kusin Marys.

© 2018 Focus Features LLC. All Rights Reserved.
På språng. Men mot vad?

Originaltitel: Mary Queen of Scots
Storbritannien/USA, 2018
Regi: Josie Rourke
Med: Saoirse Ronan, Margot Robbie, Guy Pearce, Ismael Cruz Cordova, Martin Compston, Joe Alwyn, David Tennant, Jack Lowden, Guy Rhys, Izuka Hoyle, Eileen O'Higgins, Maria Dragus, Adrian Lester, Ian Hart

Genre: Drama, Historia, Politik
Svensk biopremiär: 2019-02-08
Hemmabio: 2019-09-16







     

Dela |