Rötter (1977)

Åldrad men långtifrån stelnad TV-klassiker

4 russin

Klassiker i sitt slag. 1970-talet bjöd på några sådana, åtminstone med anspråk på banbrytande karaktär. När de premiärvisades i Sverige fick jag oftast inte se dem, eftersom jag var för ung och de kunde antas vara för skrämmande. Det gällde ”Förintelsen” liksom en hel uppsjö västern- och äventyrsrelaterade serier som dök upp i skiftet mellan 70- och 80-tal, oftast importerade från USA och vidarebefordrade till svenska folket via det i stort sett enda möjliga mediet; någon av Sveriges Televisions två kanaler. Och det gällde givetvis även ”Rötter”. Hittills har jag har inte haft, eller snarare tagit mig, tiden att se hela paketet i sin helhet. Men bättre sent än aldrig, brukar det ju heta när man saknar bättre ursäkter.

En första reaktion är att det inte ser så farligt åldrat ut, förutom att tempot är mer återhållet och tonfallet mer högtidligt än vad som brukar vara fallet numera. Bildmässigt är det väldigt klart, öppet och på ett sätt kliniskt men ändå inte kylslaget. Större delen av pilotavsnittet tilldrar sig i Afrika, närmare bestämt i Gambia i mitten av 1700-talet. Kunta Kinte föds, växer (snabbt) upp till 15-åring och föremål för mandomsritualer som är obligatoriska i byn och mandinka-stammen han tillhör. Noterbart, med tanke på att det är en amerikansk serie med över 30 år på nacken, är att vi ser flera gambianska kvinnor med bar överkropp. Antagligen realistiskt, men de behövde säkert någon dispens från sedesamhetsmyndigheten i amerikanska etern för att tilltaget skulle släppas igenom (eller annorlunda beskärning i originalvisningen, vad vet jag?).

Parallellt med detta åtar sig kapten Davies (Edward Asner) i Maryland på andra sidan Atlanten ett nytt uppdrag och blir betänksam när han förstår att han som god kristen har att frakta slavar som ska hämtas just i västra Afrika. Hans medarbetare på skeppet är däremot luttrade affärsdrivare i sammanhanget och behandlar alla eventuellt humanitära aspekter som rent ekonomiska och praktiska. Klämmer man in 200 slavar under däck kan det vara mer lönsamt än 170, men å andra sidan kommer trängseln troligen att orsaka fler dödsfall (och inkomstbortfall) längs vägen hem.
- What harm can there be in prosperity, sir?
Det kan räcka med att hälften av lasten kommer fram levande för att affärsresan ska gå med vinst... och skepparna resonerar och agerar efter den logiken. Kaptenen blir mer och mer betänksam, men vilken sida av honom ska ta över rodret?

Och så händer det vi alla vet kommer att hända; Kunta Kinte (LeVar Burton) blir en av dem som fångas in och kedjas fast på skeppet Lord Ligonier. Och man påminns om något som redan borde vara inrotat i hjärnbarken, eller snarare förstärks insikten på ett visuellt effektivt och visceralt sätt om vilket gigantiskt systematiskt brott mot mänskligheten den här perioden innebar. Jag läste Alex Haleys bok för kanske 20 år sedan och har vissa minnen av den. Upproret på slavskeppet är ganska dramatiskt även i serien, men det var nog än mer målande beskrivet och makabert bloddrypande i Haleys skriftliga version.

Viktiga rollfigurer i början är förutom Kunta Kinte, Fanta (Renn Woods), en flicka från en närbelägen by, liksom brottaren som lärt Kunta mandomens konster (Ji-Tu Cumbuka). Alla tre tillfångatas av slavjägarna och hamnar på skeppet över Atlanten. Mannen som ansvarar för frakten av slavarna över Atlanten och representerar den mest utpräglade kallhamrade råkapitalismen i sammanhanget lämnar också tydliga avtryck.

Massa John Reynolds (Lorne Greene) i Virginia överlåter åt Fiddler (Louis Gossett Jr) att fostra den otyglade afrikanen, men det blir svårt. De flesta andra slavarna på gården har ingen erfarenhet av frihet och agerar därefter. Ingenstans att fly till, även om de skulle kunna lyckas avvika från farmen. En hård förman ser sin chans att banka vett i grabben i stället. Kunta blir Toby - men inte utan motstånd. Och han glömmer inte var han kom ifrån. LeVar Burton ersätts sedan i Kunta-rollen av den stadige John Amos (senare känd från ”Die Hard 2” med mera) och hans ägare blir den skuldsatte Reynolds bror, tillika läkare med kvinnotycke. Bell (Madge Sinclair, 1938-1995) är en bestämd slavkvinna som i sin tur fattar tycke för Toby/Kunta när det senaste flyktförsöket resulterat i ett hårt, handikappande straff. Senare introduceras vi för Tupp-George, eller ”Chicken George” (Ben Vereen) som får sitt namn på grund av en fallenhet för att träna upp stridande tuppar åt sin grovhuggne 'massa' Tom Moore. George är son till Kizzy (Leslie Uggams), Kuntas dotter, och vem som är far, ja, det förblir länge en familjehemlighet. Eller Kizzys egen. Men det rör sig inte om ett unikt fenomen under den här eran.

I utkanten av händelserna framgår också kolonisternas kamp för frihet mot engelsmännen, något som framställs mer heroiskt i filmer som ”Patrioten” och här synas från en annan vinkel. Handlingen rör sig framåt under ett par generationer, ibland med rejäla hopp. Nya krigstider närmar sig, den här gången alltså det inbördeskrig på 1860-talet som i praktiken avslutade slaveriepoken - det vet vi med facit i hand. Så dags gör Lloyd Bridges entré som en av de otrevligaste sydstatspatronerna, medan Brad Davis har en biroll som snarast visar på motsatsen; white trash på obestånd och avvägar från South Carolina. Han råkar bli erbjuden jobb som förman utan att veta vad det går ut på, samtidigt som han och hans fru utvecklar en vänskap med Kuntas Kintes ättlingar. Under den perioden är det annars Tom (Georg Stanford Brown) som är den ledande karaktären i sammanhanget. Han är smed och har en förhållandevis anständig husbonde men omges av mer fientliga figurer på den vita sidan. Han har dessutom upptäckt att det finns något som heter frihet och är värt att drömma om, även om det kan dröja.

På många sätt känns den här traditionellt utformade serien med sin jämnare lunk och längre scener mer organisk och levande än genomsnittet av det som produceras numera, framförallt i USA och per automatik skeppas över hit i den nya sköna TV-djungeln. Den tar sig tid att 'andas' och dialogen är omsorgsfullt skriven även om den har sina kantigheter. Enstaka stelbenta inslag och övertydlig sentimentalitet kan inte dölja att här finns en riktigt bra berättelse, ett epos om en historisk period som fortsatt sätta spår i våra samhällen idag och därför är värdefullt vetande - liksom TV-historia i flera bemärkelser.

© Johan Lindahl
2011-09-04


DVD / Blu-ray

Recensionen utgår från en så kallad ”25th Anniversary Edition” släppt år 2002 från Warner Brothers (i Sverige distribuerad av SandrewMetronome). Flera avsnitt kan ses med kommentarsspår, exempelvis piloten där en producent berättar en del om ursprunget till filmatiseringen av Alex Haleys släktkrönika. Sedan följer några skådespelare; bland annat Cicely Tyson (Kintes mamma i den inledande svettiga förlossningsscenen), Edward Asner som gör den tvehågsne kapten Davies och så ser LeVar Burton, Kunta Kinte tillbaka på sin debut som aktör. De levererar ett flertal synpunkter på vilket genomslag serien haft i den amerikanska kulturen och Tyson undrar hur mycket som egentligen förändrats i samhället. En produktionsdesigner pratar om praktiska problem vid återskapandet av ett slavskepp och inte minst innandömet där fångarna förvarades.

Det finns fler kommentarsspår även i fortsättningen, med anekdoter om snabbcasting, sjösjuka i filmteamet, ovana skådespelare som kastades in i småroller, statister som inte stod ut så länge och så vidare. Burton är regelbundet återkommande och inlevelsefull när han minns inspelningens alla strapatser.
- The more I read about slavery, it's like a black hole... only now are we beginning to come out of it, begrundar Edward Asner.
Utgåvan innehåller även en del kortare fristående inslag med kommentarer/intervjuer utifrån efterhandsperspektiv.
Källa: Warner Home Video
Det börjar med en förlossning i västra Afrika...

Källa: Warner Home Video
Vissa vänskaper kommer att prövas i sydstaternas slavsystem.

Källa: Warner Home Video
Fångad och skeppad över havet. LeVar Burton som den unge Kunta Kinte.

Originaltitel: Roots
USA, 1977
Regi: Marvin J. Chomsky John Erman m fl
Med: LeVar Burton, John Amos, Ben Vereen, Louis Gossett Jr., Vic Morrow, Edward Asner, Olivia Cole, Ji-Tu Cumbuka, Robert Reed, Madge Sinclair, Leslie Uggams, Sandy Duncan, Georg Stanford Brown, Chuck Connors, Lorne Greene, Richard Roundtree, Lloyd Bridges, Brad Davis m fl

Genre: Drama, Historia, TV-serie







     

Dela |