The Danish Girl (2015)

Alicia är i alla fall jättebra

3 russin

Konstnärsparet Gerda och Einar Wegener lever i Köpenhamn på 1920-talet. Han är den hyllade landskapsmålaren medan hon fortfarande letar efter rätt motiv, men de är lyckliga tillsammans.

När han får agera stand-in för en av hennes modeller upptäcker Einar en fäbless för att klä sig som kvinna. Nervöst, först klamrande sig fast vid Gerda, vågar han sig efter hennes skickliga makeover på fest som sin egen, påhittade kusin. Där händer något. Skämtet, om det är rätt ord, får sitt eget liv eller väcker något som alltid funnits där. Eller någon, kallad Lily.

Gerda har äntligen hittat sitt motiv och en händelserik tid följer. Bilderna på Lily öppnar dörren till de fina salongerna i Paris. Men det nya läget komplicerar minst sagt deras relation. En innovativ läkare, efter en rad betydligt mer traditionella diton ("Jag har tyvärr dåliga nyheter: du är homosexuell ...") erbjuder till slut hopp om att bli hel. Men det är inte riskfritt.

Dubbeltydiga scener där man undrar vem som vet vad, konfrontationer och besvikelser, det är verkligen tillspetsat stoff. Dramat i ett par som älskar varandra men oundvikligen måste förlora något i omvälvningen är starkt och intressant. Vad som gör Gerda så vidsynt och förstående framgår inte riktigt men att konstnärsmiljöer alltid haft högre i tak är väl ganska etablerat.

Omvärldens reaktioner lyser dock frapperande med sin frånvaro. Ska man anta att allt pågår i det fördolda? Det är över huvud taget en hel del som inte är glasklart i filmen, som i regel väljer tacksam dramatik och laddade scener framför att "krångla till det" med information. Det finns ett intressant inslag i hens fundamentalt självcentrerade resa (vid inget enda tillfälle i filmen undrar Einar hur Gerda känner inför allt det här) där hennes enda win är det nämnda porträttmotivet. Det kunde man göra mer av.

Tom Hooper ("The King's Speech") verkar ha hittat sin nisch, alltså verklighetsbaserade historier från första halvan av förra århundradet. Visuellt känns det både klassiskt och nytt. Inga extrema stilgrepp men med ett någorlunda egensinnigt bildspråk. Musiken är urtypisk men elegant. Och bra skådisar kan han uppenbarligen leja. Som Alicia Wikander, som är så bra att hon stjäl rampljuset från den som rimligen borde prenumerera på det; alltså Eddie Redmayne, som här inte når upp till samma nivå som i "The Theory of Everything" och vars skygga, ögonlocksfladdrande viol ibland nästan känns som en parodi.

Alla har inte fallit pladask och det är lika lätt att förstå belackare som hyllare. Lite som i "The King's Speech" får man känslan av att Hooper ger oss pixiboksvarianten av sanningen. De enkla sidokaraktärerna, sentimentaliteten och hans förkärlek för "bara för bra" scener drar ner helhetsintrycket. Samtidigt är den helt klart intressant att se. Jag är kluven. Det kanske passar bra, med filmens tema i åtanke, men med tanke på förutsättningarna är nog medelbetyg nästan ett underbetyg.

© Anders Lindahl
2016-06-26

© 2015 Universal Studios

Originaltitel: The Danish Girl
USA / Storbritannien, 2015
Regi: Tom Hooper
Med: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw

Genre: Drama
Svensk biopremiär: 2016-02-05
Hemmabio: 2016-06-20

Visas i C More First 2017-10-17, 19.00







     

Dela |