Our Brand Is Crisis (2015)

Bullock blåser Bolivia

3 russin

Två saker: Jag gillar politiska satirer och jag gillar Sandra Bullock.

Här får vi båda storheterna i samma film, en film som oftast inte direkt är slapstick-sk, ändå i förbifarten framkallar en och annan skrattsalva men annars strävar efter att vara mer subtil och seriöst anrättad. Kanske är den något osäker i tonläget och har svårt att hitta sin helt egna profil i den här subgenren. Hur roligt ska det vara, hur allvarligt, hur spetsfundigt och hur nära verkligheten ska det ligga? Men mycket fungerar ändå bra och kan rekommenderas om man som jag - av lite olika skäl - uppskattat filmer som till exempel ”Maktens män” med George Clooney, klassikern ”Network” eller ”Till och med regnet”, ett drama som i likhet med den här berättelsen utspelades i Bolivia.

Synopsis: Sandra Bullock spelar en sorts ’fixare’, en person som helt enkelt får betalt för att få politiker valda genom att hjälpa till att driva kampanjer på olika håll i världen. Åtminstone var det hennes brödjobb i flera år, men hon tycks ha pensionerat sig och hemmastatt sig i en stuga uppe i ett pittoreskt snötäckt bergsmassiv, någonstans… En dag får hon oväntat besök av två andra kampanjledare som vill värva henne för ett litet projekt i just Bolivia, där det gäller att få en kandidat som hamnat på efterkälken att bli vald i den valrörelse som just pågår där.

Inledningsvis mycket tveksam åtar hon sig uppdraget när hon får reda på att en av hennes ärkefiender, eller sagt hennes värsta konkurrent i politiska fixarbranschen, står på den andra sidan och arbetar för en av de andra kandidaterna. En slug herre spelad av specialisten på sluga figurer, Billy Bob Thornton.

Höjdsjukan slår till direkt och Jane (alltså Sandra Bullock) är inte bästa form vid ankomsten till La Paz, världens högst belägna huvudstad. Men hon repar sig och ser vad kampanjen behöver. Att låta kandidaten Castillo vara Castillo. Mannen är inte en mjukis utan en konservativ kraftkarl och bör följaktligen säljas in som en sådan. En slogan står klar i alla fall inbördes i teamet: Our brand is crisis. Kriser innebär alltid möjligheter, vilket såväl psykologer som samhällsanalytiker ofta hävdat, om än i lite varierande avseenden och inte alltid på ett sätt som kommer alla till fromma. Är kaos en stege, som Mr ’Littlefinger’ Baelish påstår i ”Game of Thrones”? Bolivia är ett land som haft sin beskärda del av kriser och nu handlar uppdraget om att hamra in budskapet att det är en sådan som ska hanteras. Det står illa till. Bara en man är den rätte att lösa problemet. Deras man.

Jag minns när jag nyligen hade kommit till Ecuador hösten 2003, beläget något norr om Bolivia och med flera gemensamma nämnare, för att arbeta där i några år. Där och då förekom nästan-grannlandet i bergskedjan flitigt i nyheterna på grund av pågående protester mot regeringen. Den bolivianske presidenten då hette Gonzálo Sánchez de Lozada, en man som det refereras till i den här filmen. Karaktären Castillo ska tydligen bygga åtminstone till viss del på honom och verkliga händelser under valkampanjen 2002.

Men har ”Our Brand Is Crisis” så mycket nytt att säga i ämnet korruption och kommersialisering av demokratin? Lär vi oss någonting absolut nytt om reklam och retorik och deras förmågor att förföra folk på mindre hälsosamma sätt? Tja. Kanske inte revolutionerande mycket, men den lyckas landa några släggor och bjuder på ett par genuint roliga scener mitt i ett drama som allt mer blir just ett drama. Billy Bob är väl i stort sett perfekt castad som den manipulative motståndaren och påminner inte så lite om sin roll som amerikansk president i ”Love Actually”.

Men han har ändå trots allt en biroll. Det är Bullock som har huvudrollen och är med i snart sagt varje scen. En stor plats får också Bolivia som land. Den är utsagesvis bara delvis inspelad på plats, men ambitionen att ge illusionen av att befinna sig i Anderna är relativt framgångsrik. Nyckelfrågan är ändå till stor del hur fixar-Jane kommer att ställa sig till slut. Ska hon fortsätta på den inslagna vägen som en cynisk och lätt krass eller kanske tvärtom krass och lätt cynisk professionell politisk illusionist - eller välja en annan väg och ta ställning för något mer genuint och ideologiskt?

Filmen i stort är också lagom opolerad och Bullock framstår inte som alltför filmstjärnefåfäng utan spelar på sin persona från tidigare succéer. Hon, den okynniga, ibland karriäristiska kvinnan som man någonstans anar har ett samvete och ett gott hjärta men inte alltid låter det lysa igenom vid första anblicken. Filmen som helhet är förmodligen inget fullfjädrat mästerverk. Men den försvarar sin plats i en ganska fin filmfamilj.

© Johan Lindahl
2016-04-30



Originaltitel: Our Brand Is Crisis
USA/Tyskland, 2015
Regi: David Gordon Green
Med: Sandra Bullock, Billy Bob Thornton, Anthony Mackie, Joaquim de Almeida, Ann Dowd, Scoot McNairy, Zoe Kazan, Dominic Flores, Reynaldo Pacheco, Louis Arcella

Genre: Drama, Komedi, Politik
Hemmabio: 2016-03-14

Visas i C More Emotion 2017-10-18, 23.25







     

Dela |