Leningrad (2009)

En missad möjlighet

1 russin

För dig som tror att den här filmen berättar lite om staden Leningrad kommer här lite info istället: Sankt Petersburg grundades av Tsar Peter den Store i början av 1700-talet. Under gissningsvis hyfsat svåra umbäranden byggde livegna och svenska krigsfångar denna ståtliga stad vid Finska viken, en stolthet för det ryska riket och en symbol för dess ambition att bli en stormakt värdig att mäta sig med de gamla europeiska ditona. Efter revolutionen fick den namnet Leningrad (fram till 1991) och blev under Tysklands invasion utsatt för en av världshistoriens grymmaste och längsta belägringar. Staden skulle svältas till underkastelse. Jag vill minnas att jag läst att det var i Leningrad som man lät hundarna äta de döda människorna på gatorna för att sedan kunna äta mer välgödda hundar. Jag kan ha fel, och gärna det...

Filmer om Leningrad är inte direkt en stapelvara i Andra världskrigsgenren, vilket knappast förvånar. Det är en solkig och dyster historia, även om den förstås kunde användas som ett inspirerande exempel på ståndaktighet för regimen när det begav sig. Hur kan den användas i ryska händer idag?

Ja, det här är alltså en rysk produktion även om Mira Sorvino och Gabriel Byrne är de stora affischnamen. De spelar båda utländska journalister i Sovjet, inledningsvis posterade i Moskva och dessutom romantiskt ihoptrasslade. Kate (Mira Sorvino, som av manuset pådyvlats en brittisk brytning) är enormt sugen på att få besöka Leningrad i verkligheten, riktig journalist som hon är i själ och hjärta och trött som hon är på att nöja sig med den officiella versionen från sovjetisk media. Hon har dessutom fler skäl, vilka framgår efter hand.

Kate ser förstås till att få sin vilja igenom. Som före detta brottsplatsfotograf är hon inte så känselmagad och ömtålig som den festblåsa hon först presenteras i kanske kan ge sken av. Givetvis blir hon fast i staden, när den guidade rundturen genom kaoset utsätts för bombanfall och hon får springa gatlopp mellan vad som ser ut som ganska taniga explosioner. En kvinnlig polis, Tsvetkova, skapar ett visst dilemma genom att hitta den skadade journalisten. Kate är nämligen redan rapporterad som död och det är ett misstag som de närmast ansvariga inte vill rätta till. Inte på annat vis än att se till så att hon dör på riktigt, i alla fall. Förvirrad får Kate anta rollen av spansk immigrant under Tsvetkovas beskydd och kan därmed bevittna belägringen på nära håll.

I samma hus bor bland annat stadens största operastjärna, ett litet schackgeni och en flicka med balettdrömmar. De är främst denna skara som ska försätta oss i gripande närkontakt med den fruktansvärda situationen. Man ser märkvärdigt lite av de stora folkmassorna, till förmån för en ganska oklart berättad historia vars hela existensberättigande är diskutabelt. Magnituden av belägringen framgår egentligen först i den obligatoriska avslutande texten innan eftertexterna.

Byrne, vars karaktär har en affär med Kate, har lämnat staden men inte filmen. Hans fortsatta uppgift är att förse tittaren med mer information om henne för den händelse vi är mer intresserade av hennes bakgrund än den stad som gett filmen dess titel. Hans skriverier utmynnar i ytterligare problem, som om det behövdes.

Invånarna i staden må vara instängda, men handlingen har friheten att hoppa över till andra sidan där Armin Mueller-Stahl bossar över de tyska styrkorna, en möjlighet som används så lite att hela greppet känns helt onödigt. Antingen borde de ha målat ett bredare porträtt av de stridande parterna med mer information, eller stängt in oss helt tillsammans med de belägrade. Tänk Polanskis "The Pianist". Armins insats kan för övrigt inte ha varit alltför utmattande, för att uttrycka det vänligt. Hans karaktärs brorson som återkommer i ett par pliktskyldiga scener verkar ha fått som uppgift att understryka att det fanns inslag av mänsklighet även bland tyskarna.

Felen filmen har ligger i val som gjorts, inte i någon brist på pengar eller möjligheter, vilket gör felen desto mer irriterande. Det känns som en ganska påkostad historia som ibland hittar starka grepp för att fånga eländet, men som ofta tappar omdömet och tråden. Det finns scener här som känns genuint tillgjorda och rentav taffliga. Där dialog, regi och framförande inte passar ihop. Det finns också sekvenser när det känns som om en klåfingrig klippare plockat bort nödvändig info, när saker verkar hända som man borde känna sig engagerad i men inte riktigt förstår. Känslor som skiftar av skäl vi inte fått se.

Manuset ska huvudsakligen vara skrivet av regissören, men det ser ut som slutresultatet av att en kommitté försökt skriva en hel TV-serie och där alla fått ta med exakt lika många av sina idéer till långfilmskompromissen. Det är trångt och idéerna kommer inte överens med varandra.

Kanske bevisar filmen "Leningrad" att stadens belägring inte är särskilt bra stoff för film, för här undrar man alltför ofta 'vad är det egentligen för historia ni vill berätta!?' Något försonande om inbördeskriget i skuggan av det fosterländska kriget, gissar jag, men undrar om det var rätt beslut. Utförandet är helt klart inte särskilt lyckat, i alla fall.

Det finns, ska väl påpekas, små iakttagelser och ögonblick som har den avsedda effekten. När hopplösheten smyger allt närmare, med mindre ransoner och desperata åtgärder, när radiomeddelanden till befolkningen korsklipps med konsekvenserna, då anar man vilken film det här kunde ha blivit i rätt händer. Inte en munter film, men en sevärd - i en tradition där bland annat mästerverk som "Gå och se" återfinns.

Det finns alltså potential till en film här som man bara med god vilja kan skönja. Det är inte ditt jobb att försöka skönja den, vilket betyder att filmskaparna har misslyckats med sitt. Ett ynka russin blir det faktiskt bara.

© Anders Lindahl
2010-07-13


Tack till Atlantic Film för recensionskopia
Källa: Atlantic Film
Mira Sorvino i Leningrad

Originaltitel: Leningrad
Ryssland, 2009
Regi: Aleksandr Buravsky
Med: Gabriel Byrne, Mira Sorvino, Olga Sutulova, Armin Mueller-Stahl, m.fl

Genre: Drama, Historia, Krig
Hemmabio: 2010-04-14
Teman: Andra världskriget Andra världskrigsveckan 2010 Belägringar


Ingår i följande teman


Andra världskriget

Andra världskrigsveckan 2010

Belägringar





     

Dela |