Lost - säsong 4 (2007)

Sex, lögner och världsbildsomvälvningar

4 russin

Senast det begav sig skulle de av ön allihop, men några av dem anade en fälla. Och så följde ännu en av dessa patenterade bakåtblickar som ställde allt vi trodde att vi visste på huvudet. Eller, det såg inte ut som ännu av dessa. Det såg ut som... en smak av framtiden. Och den var dyster, åtminstone för en av huvudpersonerna. NU börjar det med en biljakt i storstaden, en arrestering och ett bekant ansikte med en mun som utropar ”I am one of the Oceanic Six!”.

”Lost” har blivit som ett litet Narnia, en egen värld att kliva in i (och den jämförelsen sanktioneras i extramaterialet, där det påpekas att det finns finstilta referenser dit - se DVD-infospalten). Och om det inte var komplicerat förut, så får vi nu ännu fler plan än tidigare att hålla reda på. Avstickarna från ölivet går både bakåt, framåt och - sidledes? Räddning för de överlevande från Oceanics flight 815 är på väg, men tvivel har alltså uppstått i menigheten och de som kommer, har de verkligen hederligt uppsåt? Det går fort att komma in i stämningsläget igen, även om det var ett tag sedan sist (jag har i stort sett undvikit att följa serien via TV4). Men jag inser alltmer att det är bättre att bara flyta med i vågrörelserna än att försöka förstå hur allt hänger ihop redan nu. Två säsonger till ska väl produceras innan det är oåterkalleligen klart slut.

Alla från flyget som kraschade i första säsongens allra första scen borde vara döda. Det finns bildbevis som spridits över världen, ett flygvrak på en havsbotten. Men det finns ändå folk därute som tror att detta är resultatet av en konspiration. Och den som tröttnat på just konspirationsteorier kan lämpligtvis lämna ”Lost” åt sitt öde nu om inte förr, skaka dammet av sig och vandra vidare på livets stig med annat sällskap. För paranoian och den grundläggande förvirringen om alltings ursprung och mening är inget som kan väljas bort - det är själva livsluften för ”Lost”, fotosyntesen i dess biologiska sammansättning eller något annat jag inte ska fördjupa mig i. Mina betyg i naturkunskap var medelmåttiga.

Gänguppdelningen som sker i det här första avsnittet säger inte så mycket om vilka som tar sig tillbaka till 'civilisationen' och vilka som inte gör det. Identiteterna för The Oceanic Six avslöjas steg för steg i framåtblickar som det inte går att säga så mycket om utan att spoliera halva nöjet för dem som, liksom jag, väntat till nu med att se fjärde säsongen. Men i de sista skälvande sekunderna av tredje avsnittet ”The Economist” är jag i alla fall definitivt fast igen. HUR hänger allt det här ihop egentligen?

Relationerna på ön, mellan överlevare, De Andra och de senaste nytillskotten från en mystisk pråm ofrivilligt parkerad några sjömil ut i havsbandet blir alltmer tilltrasslade. Alla tidigare pakter och fraktioner möbleras om.
- Du kanske tror att det här är en demokrati, men det är det inte.
- Då antar jag att det är en diktatur.
- Om jag vore en diktator skulle jag bara skjuta dig och gå vidare med de dagliga sysslorna.
Och de framåtsyftande scenerna bidrar - givetvis, höll jag på att säga - till att skapa fler frågor än att besvara de redan existerande.
- Jag har hört dig berätta den där historien så många gånger att jag börjar tro att du tror på den.

Man kan med andra ord bli komplett knasig av alltför komprimerat umgänge med det här gänget, som när man suger i sig alla 14 episoder under halvannan vecka. Ungefär som Hurley ofta tror sig vara, eller Desmond när han får sina skruvade parapsykologiska skov. Fortfarande utan att avslöja för mycket; tiden är mer och mer ett nyckeltema, vilket producenterna inte nog kan understryka i DVDns extramaterial. Och det går inte att låta bli att undra hur långt allt var uttänkt när serien startade och hur mycket av de stora dragen som mejslats fram längs vägen. Vi ser en del återkopplingar och rent av scener från förr i repris, sådant som skaparna anser att vi behöver påminnas om, antar jag. Från förr känns också ett namn i nederkantens rullande rollista igen, men den individen dröjer ett tag med att visa sig.

Sammanhangen är intrikata nog att jämföras med kopplingsschemat i ett kärnkraftverk och kunna ge en konspirationsteoretiker huvudvärk. Ja, nu använde jag det där ordet igen. Men vem kan man lita på - och hålla på? I princip varje episod lämnar oss med frågor som ”vad har hänt i mellanperioden?”, alltså efter att somliga kommit från ön och etablerat sig på något fastland. Men etablera sig är inte alltid rätt uttryck. Därmed inte sagt att alla återblickar är okomplicerade. Fråga bara Desmond (Henry Ian Cusick), huvudperson i ”The Constant” som sätter upp en del nya spelregler att ta med i beräkningen.

- De är här...
Ja just - vilka då? Så här dags i avsnittet ”The Shape of Things” är det lätt att bli desorienterad och andtruten. Men andningspauserna är nästan utraderade i den här säsongen, som är betydligt kortare än de föregående. Delvis var det väl planerat så, men jag tror att manusförfattarnas strejk i USA bidrog till komprimeringen. Ändå fortsätter ”Lost” vara storslagen serietillverkning av ständigt nya mysterier, men också mellan varven en och annan förklaring. På något vis faller inte allt isär i ren kaosteoretisk kakofoni. Det finns, låt oss inte glömma bort det, mycket hjärta här också. Karaktärerna utvecklas. Flera av dem har gjort saker de inte kunnat drömma om innan; och med det menas inte bara i positiv betydelse. Men det är inte bara en eller ett par av dem som intresserar. Det är i alla fall ett dussintal. Jag har länge närt en misstanke att den verkliga huvudpersonen är Hurley, den överviktige, olycklige men i grunden godhjärtade lotterivinnaren; kanske för att han på något sätt är mest konstant. Och Desmonds plågsamma väg tillbaka till flickvännen Penny (Sonya Walger, även känd från HBO-serien ”Tell Me You Love Me”) är en av de starkaste röda trådarna, trots att Penny bara syns till i enstaka episoder.

Sedan kan vi spekulera i allt som rör ödestro, karma, förutbestämda händelser, tro kontra vetenskap och vidare i nästintill oändlighet. Serien är långdraget tankeexperiment som man själv får lägga in så mycket allvar man har lust och energi till i.
- Ödet är en nyckfull satmara, som någon uttrycker det.
På ett sätt slutar fjärde perioden i samma 'mindset' och miljöer som den tredje. Men däremellan har faktiskt flera luckor fyllts i och spelreglerna vridits ett varv till. Och mitt i allt pågår den kanske viktigaste kraftmätningen av alla, den mellan John Locke (Terry O'Quinn) och Benjamin Linus (Michael Emerson): vem leder i stirra-länge-och-uppfordrande-utan-att-blinka-tävlingen?

© Johan Lindahl
2008-11-03


Tack till Disney för recensionsexemplar

DVD / Blu-ray

Ja... var skola vi begynna? OK, kommentatorsspåren kanske duger. Evangeline Lilly och Jorge Garcia (alias Kate respektive Hurley/Hugo) lyckas inte hålla sig helt allvarliga när de spånar till synes fritt kring inledande ”The Beginning of the End”. Exempelvis när de påpekar förekomsten av alla vapen på ön.
- Var kommer de ifrån? Inte vet vi...
Men det ämnet är inte utagerat här, utan reds ut i ett annat bonusinslag. Lilly och Garcia diskuterar också vilka rollfigurer som ser coolast ut efter döden och vilka i ensemblen som måste gråta oftast.
- Det här är ett av de avsnitt där vi bryter seriens konventioner, förklarar producenterna Damon Lindelof och Carlton Cuse angående ”The Constant”.
”Lost” är en subjektiv serie, tillägger de, men ibland ännu mer subjektiv än annars. Just i det här avsnittet ser vi allt från Desmonds perspektiv. Lindelof och Cuse hävdar för övrigt att Washington Post rankade 64 (!) av seriens karaktärer enligt något slags utslagsschema. Desmond vann 'finalen' över Sayid.
Den dynamiska duon får fler tillfällen att vädra sina visioner i kommentatorsspåren till de två sista avsnitten. Där mer än antyder de att själva tidsbegreppet kan bli en huvudfråga för femte säsongen. Exakt var, och kanske när, befinner sig ön?

- Det pågår en vild debatt i serien om vad som är fri vilja och vad som beror på ödet, anser den talträngde Carlton Cuse, och nu är vi inne på de två discar som bara innehåller extramaterial.
I ”Lost on Location” bjuder de på småtrevliga inblickar från inspelningarna av ett flertal avsnitt. Det roligaste där är väl hur lite skådespelarna vet om framtiden för dem själva och utvecklingen i stort. Samtidigt har många lärt sig en sak: bara för att man dött i serien betyder det inte att man aldrig kan komma tillbaka senare i någon form...
”Island Backlot” är en kärleksförklaring till Hawaii, där i stort sett allting spelas in oavsett var i världen det utspelas. Och var kommer nu alla vapen ifrån? Alla hänvisar till manuskoordinatorn Gregg Nations som försöker förklara vem som knyckt vilken puffra av vem och när. Och vilka skådespelare är mest bekväma med skjutjärnen? Ett av de roligaste extrainslagen, faktiskt. Och jag gjorde vapenfri tjänst i lumpen...

Mockumentären ”A Conspiracy of Lies" granskar The Oceanic Six och deras utsagor om olyckan med ett mycket kritiskt öga. Kan det blir mer 'meta'? De måste haft kul när de gjorde den och det är en liten guldgruva för alla självutnämnda chefsanalytiker av självmedveten postmodern populärkultur. Vilka är nykomlingarna på den mystiska pråmen som introduceras nu? ”The Freighter Folk” har svaren. Antropologen Charlotte S. Lewis (Rebecca Mader) är uppkallad efter - C.S. Lewis! Mannen bakom ”Narnia”-konceptet alltså. Och det är in det enda ordlekandet, visar det sig. Ken Leungs paranormalexpert har ett anagram till namn. Och så vidare. ”Offshore Shoot” om att filma på båtar är inte det mest angelägna i bonushögen, medan ”Missing Pieces” är en samling oanvända scener som i vissa fall skulle ha hört hemma i tidigare årgångar. Det finns några små pärlor att leta upp där, bland annat ett avspänningskomiskt vredesutbrott av Yin (Daniel Dae Kim) under ett parti golf!

Just det: allt som hänt hittills sedan kraschen på ön sammanfattas i en åtta minuter och 15 sekunder lång svit, sammanhållen av en kvinnlig berättarröst som lakoniskt kommenterar dramatiska dödsfall med ”very sad” och liknande. Dessutom medföljer en broschyr från Oceanic Airlines med säkerhetstips à la ”om du upptäcker svart rök från planet, var vänlig kontakta kaptenen. Det är antingen ett maskinproblem eller en mystisk varelse”.


© Disney
De tre vise männen tvivlade fortfarande. Var det verkligen rätt stall? Och rätt krubba?

© Disney
Jaså, nu kommer det fram? Du har fördomar mot blondiner!

© Disney
”Two men say they're Jesus. One of them must be wrong..."
Dire Straits

© Disney
Halva året på Hawaii - och så har vi betalt också! Livet suger verkligen...

Originaltitel: Lost - The Complete Fourth Season
USA, 2007
Regi: Jack Bender Stephen Williams m fl
Med: Matthew Fox, Evangeline Lilly, Jorge Garcia, Naveen Andrews, Michael Emerson, Terry O'Quinn, Yunjin Kim, Daniel Dae Kim, Josh Holloway, Emilie de Ravin, Henry Ian Cusick, Elizabeth Mitchell m fl

Genre: Drama, Thriller, TV-serie
Hemmabio: 2008-10-22
Teman: Livet i djungeln

Relaterat: Lost - säsong 1 (2004) Lost - säsong 2 (2005) Lost - säsong 3 (2006) Lost - säsong 5 (2009) Lost - säsong 6 (2010)


Ingår i följande teman


Livet i djungeln





     

Dela |