russin.nu - vi tycker om film
Sound of Mu..mbai!

Underhunden vinnare i en ovanligt organisk Oscar-gala

Jo. Så blev det. ”Slumdog Millionaire” susade igenom slagfältet och fick de, av många ansedda, finaste filmpriserna vid Oscar-galan natten till måndagen svensk tid. Kanske inte helt ologiskt med en vinnare som handlar om en vinnare med oddsen emot sig, en oväntad kombattant i ett program som går ut på att bli miljonär - samtidigt som han egentligen är ute efter något helt annat. Ett budskap för dessa kristider - kärleken övervinner allt? I stället för Roosevelts New Deal - Danny Boyles New Del...hi! Förutom då att hans film främst utspelas i Bombay/Mumbai. Kan det ha varit något utöver de vanliga naturlagarna som ledde fram till åtta statyetter, kanske till och med...ödet?


Själv försökte jag tippa vinnare i samtliga kategorier, med väldigt ojämnt resultat. Tolv rätt och lika många fel. Men vad gäller de fyra priser som klarades av sist blev det rätt; ”Slumdog Millionaire” alltså bästa film och regipriset till Mr Boyle, och så huvudrollsbugningar till Sean Penn och Kate Winslet. Mest molokna var nog gänget bakom ”Benjamin Buttons otroligt...långa liv” (det var väl så den hette?) med svag avkastning på sina optioner.

Med världsekonomin i gungning hade årets show en mer nedtonad glamourfaktor än vanligt - jämförelsevis alltså. Värden Hugh Jackman spelade i alla fall på sina styrkor och sin teaterträning i en inledande hyllning till de nominerade filmerna, med musikalnummer till dagisinspirerad dekor. Senare ville han också påminna om att musikalen är tillbaka - med ”Mamma Mia!” som bevisföremål ett - och rev av en räcka revynummer från nu och då i ljuv maskopi med bland andra Beyoncé. Tja, inte vill jag försura glädjebägaren men publiktillflödet för den ABBA-baserade medelhavsmusikalen hade ju inte räckt till några nomineringar alls. Till skillnad från hur det var för några år sedan, då ”Chicago” ansågs vara årets film alla kategorier. Jo, så var det faktiskt även om det känns väldigt avlägset och ganska märkligt.

Fyndiga introduktioner brukar vara en av behållningarna. Fanns det några sådana? Ja, Tina Fey och Steve Martin presenterade manuspriserna med träffsäkra torra skämt och smidigt samspel. Jack Black hade en del sanna eller osanna bekännelser att komma med när han och Jennifer Aniston sprättade kuverten med animerade filmerna.
- Varje år gör jag ett Dreamworks-projekt och sedan tar jag alla pengarna och satsar dem på Pixar!
Inte oväntat var det sedan ”Wall-E” - från Pixar - som tog hem tecknadlångfilmsbucklan.

Bill Maher provocerade lite lagom när dokumentärpriserna skulle delas ut. Hans egen religionskritiska ”Religulous” var inte nominerad, vilket han givetvis nämnde, men han tackade för att man i alla fall får göra en sådan film i USA. ”Man on Wire” vann och den franske lingångaren var på plats för lite piruetter. Ben Stiller gjorde ett anti-framträdande med lösskägg och allmän frånvaro av psykisk närvaro, troligen som en drift med en icke närvarande kollega. Det var några exempel. Skådespelarpriserna introducerades konsekvent med hjälp av gamla pristagare som vände sig personligen till var och en av de nominerade. Roligast där var faktiskt Robert De Niro som undrade hur vännen Sean Penn fått alla dessa roller som ”straight men” genom åren, nu när denne briljerat som den politiske gay-pionjären Harvey Milk.

Apropå sparsamhet - i år var det det bara tre kandidater i bästa-sång-klassen. Kanske fanns det inte fler värdiga aspiranter. Sällan blir man överväldigad över utbudet där, men årets tre nummer, två från ”Slumdog Millionaire” och ett från ”Wall-E” vävdes ihop väldigt snyggt med storstilad koreografi. Ett av kvällens bästa exempel på kreativt nytänkande. ”Slumdog”-succén började förresten ta form fortare än jag hade förväntat mig, med priser för just musik, liksom ljudläggning och klippning.

Under året har flera stora namn gått ur tiden, vilket vi påmindes om i den traditionella minnesstunden, i år inramad av Queen Latifahs vokalinsats. Jag brukar ha lite svårt för publikens spontana applåder här, de som ökar och minskar i styrka beroende på celebritetsgraden hos den avlidna som för tillfället visas i bild. Men som sagt, de är flera som försvunnit nu: Charlton Heston, Roy Scheider, Michael Crichton, Anthony Minghella, Sydney Pollack och inte minst Paul Newman. Heath Ledger hyllades väl postumt redan i fjol, men fick också sin väntade birollsbelöning för ”The Dark Knight”, med föräldrar och syster där för för att ta emot statyetten.

Tacktalen då? Ja, mest berörd var Kate Winslet som fick ta tid på sig att tacka alla i hela världen efter Oscarn för ”The Reader”, som jag antagligen borde se när chansen kommer. Sean Penn var kanske lite överraskad över att han fick priset (för ”Milk”) som många i förväg förärat Mickey Rourke.
- You commie homo-loving sons of guns! löd hans finstilta kärleksförklaring till de som röstat fram honom, innan han tog chansen att predika om lika rättigheter för alla.
Men gladast av alla var väl de inblandade i ”Slumdog Millionaire”. Ungefär halva staben därifrån trängdes på scenen i slutet av sändningen och Danny Boyle kallade själva Oscar-showen för ”bloody wonderful”.

Helhetsintryck: jag kanske saknade en del av de filmklipp vi brukar få se betydligt mer av, men i stort var det här en gala med mer personligt tilltal, mörkare färger, mer tidsenlig grafik och en rentav organisk känsla där inramningen förr ofta varit alltför klinisk. Ett tag undrade jag om vi var på väg in i en förövning inför en post-apokalyptisk Mad Max-tillvaro, i något slags estetisk solidaritet med jordens bekymrade massor från de priviligierades perspektiv. Men riktigt så radikala grepp var inte normen. Viktigast av allt var ändå att tempot hölls uppe utan att stämningen verkade direkt stressad. Inga tacktal avbröts av orkestern - men några av de utländska gästerna höll sig kort med tanke på språkförbistringen och lämnade möjligen en tidsbuffert åt utsvävare som Kate Winslet. Hon har väl å andra sidan rätt att sväva ut lite mer än de flesta.



© Johan Lindahl
2009-02-23

   
Källa: Göteborg International Film Festival
Källa: Göteborg International Film Festival
Remember, we'll always have Uttar Pradesh...

© 2007 Warner Bros. Ent. Foto: Stephen Vaughan
© 2007 Warner Bros. Ent. Foto: Stephen Vaughan
Heath Ledger i "The Dark Knight"

Dela |

Teman: Oscar för bästa film

Relaterade filmer
Benjamin Buttons otroliga liv (2008)
The Dark Knight (2008)
Slumdog Millionaire (2008)
WALL-E (2008)